Dünyayı değiştirecek insanlar,
onu değiştirebileceklerini düşünecek kadar
çılgın olanlardır.
Steve Jobs
Dijital Kanallar Şubelerle
Elele
Hatırlıyorum da, internetin 1990’ların sonuna doğru
hayatımıza girdiği ilk yıllarda, internet bankacılığının şube bankacılığını
nakavt edeceğini, Banka Şubelerinin giderek azalacağını, dijital kanalların
şubelerin yerini alacağını neredeyse tüm konferanslarda ve sunumlarda dinledik.
Zaman içinde gerçekten de ülkemizde ve dünyada Bankalar bu konuda epey mesafe
aldı ve işlemlerin önemli bir bölümü dijital kanallara kaydı. Ama bana
sorarsanız konvansiyonel Şube Bankacılığının önemi ve yeri hiçbir zaman
azalmadı.
Dijitalleşmek Her Derde
Deva mı?
Dijitalleşme sürecinde Bankalar maruz kaldıkları ekonomik
krizlerin yanında, “ya yeterince dijitalleşemezsem ve rekabette geri kalırsam”
korkusuyla bu alanda kayda değer değişim ve dönüşüm sürecine girdiler. Hatırlayacağınız
gibi, ekonomik kriz Bankaları tasarrufa ve en masraflı dağıtım kanalı olan
Şubeleri azaltmaya sevk etti. Eş zamanlı olarak süreç ve hizmetlerdeki
dijitalleşme telaşı da benzer şekilde Bankaların fiziki varlıklarını azaltarak dijitalle
ve otomasyona kaymalarıyla neticelendi.
Ülkemizdeki örneklere baktığımızda, dijitalleşelim
derken aşırıya kaçan ve belki de menüde sadece bir seçenek olarak kalacak ama gerçekte
hiç seçilmeyecek işlemler İnternet Şubelerine, ATM’lere, Çağrı Merkezlerine
eklenmedi mi? Bana sorarsanız, kararında ve ayağı yere basan fonksiyonları
içeren cep şubeleri geçmişte yapılan hataların düzeltmesi gibi geliyor bana.
Müşteri Deneyimi
Son dönemlerde yapılan araştırmalara göre, gün
artık müşteri deneyimine odaklanma ve Şube Bankacılığını yeniden önemseme günü.
Çünkü tüketici sadece dijital hizmetleri iyi diye bir bankayı seçmiyor ve bunun
yanında farklı beklentileri de bulunuyor.
Araştırma şirketi Celent tarafından ABD'li
müşterilerin bankalarından beklentilerini ve bankalarını nasıl seçtiklerini öğrenmek
için düzenlenen ankete göre; Amerikalılar, mevduat, para transferleri ve
ödemeler için dijital kanalları tercih ederken, diğer işlemlerinde hala insani
dokunuşları takdir ediyorlar.
Amerikalı danışmanlık firması CACI’nın yaptığı benzer
bir araştırmada ise mobil bankacılığın gelişimi ile birlikte;
- İngiliz tüketicilerin Banka Şubelerine senede sadece beş kez gittikleri ortaya çıkmış. Önümüzdeki beş yıl içinde bankacılık işlemlerindeki etkileşimin artması ile birlikte tüketicilerin şube ziyaretlerinin belli bir seviyede stabil hale gelmesi bekleniyor.
- Yaşlı ve kırsal kesimden tüketicilerin dijital kanallardan hizmet alma oranlarının artacağı öngörülüyor.
- Araştırmada ayrıca 2023’e kadar İngilizlerin %70’inin mobil bankacılığı kullanıyor olacakları da belirtiliyor.
Şubeler Önemini Arttıracak
Tüketicilere tanınan bu esnek işlem imkânlarına
rağmen müşterilerin Banka şube ziyaretlerinin beş yılda en çok %6 oranında gerileyeceği
öngörülüyor. Bunun anlamı, tüketicilerin dijital kanallarla kendilerine sunulan
seçeneklerin yanında geleneksel şube bankacılığına rağbetin azalmayacak olması.
Ben de bu öngörüye katılıyorum, zira çalıştığım
bankadan hizmet alırken işlemlerimi tamamen cep şubesi üzerinden yapmama,
hesabıma gelen/ giden her türlü işlemden anlık bildirimlerle haberdar edilmeme
rağmen, Şubemdeki sevimli ve tatlı dilli portföy yöneticimden vazgeçmem kesinlikle
mümkün değil. Yatırımlarımdan, kredi gereksinimlerime ve finansal piyasalara varana
dek akıl aldığım portföy yöneticim aynı zamanda mahallemizin bankacısı olduğu
için de ortak paydamız çok.
Araştırmalar neticesinde sezgi ve gözlemin ötesine
geçerek, somut veri haline gelen tüketici davranışları, Bankaların Şube
stratejilerini gözden geçirmeleri gerekliliğini ortaya koyuyor. Bu nedenle Şube
Bankacılığına Dijital Bankacılık kadar önem veren Bankalara pazarda halen fırsat
var. CACI’ya göre, İngiltere’de Banka sektöründeki Şubeleşme ihtiyacının %80
oranında karşılanabilmesi için en az 600 şube daha açılabilir.
Çağrı Merkezleri Halen
Tercih Sebebi
Celent’in araştırma sonuçlarına göre tüketicilerin
%53’ü özellikle kısa yanıtlar için halen Çağrı Merkezlerini aramayı tercih
ediyor; çünkü hızlıca bir bilenden destek almak kendi kendine yanıt aramaktan çok
daha kolay ve güvenilir.
Bana sorarsanız, Çağrı Merkezleri ürün ve tarife
seçimlerinde ya da işlemlerle ilgili danışmanlık almak için ideal bir kanal.
Özellikle son dönemlerde benim de işimin düştüğü Çağrı Merkezlerinden edindiğim
intiba, Bankaların buralardaki insan kaynaklarını müşteri odaklı hizmet sunacak
şekilde eğittikleri ve sistemlerdeki karmaşıklığı azaltarak canlı sese daha kolay
erişebilmeyi sağladıkları yönünde. Bu nedenle, ben de Çağrı Merkezilerine
eskiye nazaran daha sık başvurduğumu söyleyebilirim.
Diğer yandan, Çağrı Merkezlerine akan görüşmelerin
içeriği, gelen sorular ve şikayetler de aslında müşterilerin en çok hangi
işlemlerde takıldıklarını, yaşadıkları sorunları ve verilen hizmetlerdeki
gelişme alanlarını da çok net ortaya koyuyor. Bu nedenle Çağrı Merkezleri, chat
bot, yapay zeka ya da CRM gibi uygulamalara da doğrudan ve tek noktadan güncel
bilgi akışı sağlayarak sahadan veri akışı sağlıyor.
Her Kanalın İşlevi Farklı
Bireysel ve KOBİ hizmetlerinde hala masa üstü
internet şubesi kullananlar olmasına rağmen, kullananların giderek azalacağını
ve mobil şubelerin bunun yerini alacağını söylememiz yanlış olmaz.
Masa üstü internet şubelerinin özellikle Büyük Ticari
ve Kurumsal müşteriler tarafta, daha güçlü güvenlik altyapıları ve
entegrasyonlarla birlikte geçerliliğini koruyacağını düşünüyorum.
Dijital kanal hizmetlerinin ilk zamanlarında her
kanal kendi içinde değerlendirilir, hizmetin kanal bazlı bütünlüğü sağlanırdı.
Oysa günümüzde, ürün ve hizmetlerin birbirini tamamlayacak şekilde kanallar
miks edilerek sunulması, hatta işlem güvenliğinin sağlanabilmesi adına bu yeni
altyapılardan faydalanılması bence önemli bir iş kararı.
Kanalların bir arada kullanımında Şubelerin rolü
oldukça kritik. Mortgage, yatırım
işlemleri, portföy yönetimi, yeni müşteri edinimi gibi işlemler Şube bağımlı
olmaya devam ederken, bazıları ortak kanal kullanımı ile yürütülüyor olacak.
Şubeler artık Dijital Kanallarla
el ele, hizmetlerini sürdürecek.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder