“Yapay
zekâ hayatımıza girdikçe, liderlikte duygusal zekânın da önemi giderek
artacaktır”
Amit
Ray
Şube Robotu Pepper
HSBC Haziran ayı sonunda robot Pepper’ı duyurdu. Pepper kısa
boyu, parlak beyaz gövdesi ve kocaman gözleriyle oldukça sevimli bir insansı robot.
ABD’de bir banka şubesinde kullanılan
ilk robot olma özelliğini taşıyor. Proje, bankanın New York 5. Cadde Şubesinde müşteri
deneyimini arttırmak amacıyla başlatılmış.
Sıkça sorulan ve basit yanıtları olan müşteri başvurularının
şube çalışanları yerine Robot Pepper tarafından yanıtlanması hedefleniyor.
Kredi kartı bilgilendirmeleri, müşterilerin ATM’lere yönlendirilmesi ya da karmaşık
işlemler için müşterinin doğru şube çalışanı ile görüştürülmesi gibi ihtiyaçlar
Pepper tarafından giderilecek. Pepper iyi eğitimli bir robot; yakın restoranlar,
hava durumu gibi günlük bilgileri sunmanın yanı sıra oldukça da esprili.
Pepper teknolojinin magazin yanı gibi geliyor bana, hani yeni
bir filmin vizyona girmeden önce yayınlanan fragmanı gibi. Daha üst düzey
teknolojilerin habercisi olan Pepper’ı takip edecek modeller eminim çok daha
gelişkin olacaktır.
İnsansız Şube Örneği
Robot teknolojilerini kullanan başka bankalar da var
elbette. China Construction Bank Nisan ayında Şangay’da ilk insansız şubesini
açmıştı. Pilot olarak hizmete alınan Şube, hem teknoloji meraklısı müşterilere,
hem de klasik bir bankacılık anlayışı olan kurumu yenilikçi bir imaja büründürmeye
yönelik bir adım olarak planlanmış. Bildiğimiz
banka şubelerinde yapılan işlemlerin %90’ının gerçekleştirebildiği şubede, iki
faktörlü kimlik tanımlama ile işlem güvenliği sağlanıyor. Müşteriler şube girişindeki
turnikelerde yüz tanımasından geçerek içeriye alınıyorlar. Şube içindeki
insansı robotlar ise müşteriyi sesinden tanıyarak hesap açma, para transferi ve
yatırım işlemlerine ilişkin müşteri talimatlarını gerçekleştirebiliyorlar. Şubede
kullanılan sanal gerçeklik teknolojisi sayesinde müşteriler kiralık ve satılık konutları
inceleme imkânına da sahip olabiliyorlar.
China Construction Bank’ın insansız şubesi henüz tam da
insansız sayılmaz, çünkü bu aşamada müşterilerin bu yeni hizmetle ilgili olarak
eğitilmeleri ve yönlendirilmeleri gerekiyor. Şu anda biraz da merak nedeniyle
şubeyi ziyaret edenler zamanla yerini hizmet almak üzere gelenlere bırakacaktır
diye düşünüyorum.
Peki bu insansız şubeler gerçekten rağbet görür ve şubelerin
çoğu bir gün insansız olursa ne olacak? Onca şube bankacısı ne iş yapacak?
Bu Yeni Teknolojiler Ekonomiye
Nasıl Etki Edecek?
Deutsche Bank’ın Mayıs 2018 tarihli “Dijital ekonomi ve
yapısal değişim” konulu raporunda bu konuya değinilmiş;
- Yapay zekâ ve robotik alanındaki gelişmelerin ekonomik,
sosyopolitik etkilerinin uzun vadeli olacağının öngörülmesine rağmen bunlardan bazıları
şimdiden somut olarak hayatımıza girdi bile.
Ancak, tabii ki yapay zekâ, robotik ve ileri teknolojilerin getireceği verimlilik
ile gelir artışının emek ve sermaye arasında nasıl dağılacağı henüz öngörülemediğinden,
gündelik hayata etkisini de kestirmek zor.
- İşgücü piyasalarının yapay zekâ alanındaki gelişime
paralel olarak değişime uğrayacağı söylenebilir. Önceki teknoloji devrimlerinde
öngörülmeyen yeni meslekler ve işler ortaya çıkmıştı. Bu defa da bu tür bir
sürecin yaşanıp yaşanmayacağını gözlemleyeceğiz.
Robotların bilgi ve uzmanlığının arttırılması, müşterilerle iletişimde
duygusal tepkilerinin geliştirilmesi, mekanik ve işlemci donanımlarının günlük
bakım ve arıza operasyonları gibi alanlarda yeni iş alanları oluşacağını tahmin
etmek zor değil bana göre.
- Teknolojik gelişmeler neticesinde işsizliğin artması
ve bunun yapısal hale gelmesi durumunda, sosyal ve mali etkiler kaçınılmaz
olacaktır ki bu noktada hükümetler sosyal refah seviyesini korumak adına “robot
vergisi” de dâhil olmak üzere farklı çözümler üretebilirler.
Yeni Teknolojilerin
Verimliliğe Etkisi
Ekonomik büyümenin üç ana unsuru bulunuyor;
- Sermaye stoğundaki artış
- Teknolojik ilerlemeye paralel donanım sermayesindeki
artış
- Eğitim ve ar-ge yolu ile eğitimli iş gücündeki
artış
Dijital teknolojilerin ekonomiye ve üretim artışına etkisi
tartışma konusu. 1980'lerde PC'lerin
dünyamıza girmesi sonrası bilginin dijitalleşmesi, 1990’larda internetin
yaygınlaşması ve bu yolla bilginin ortak kullanıma açılması sonucunda bilgiye
erişimin maliyeti oldukça azaldı.
Dijital devrimin başını çeken ülkelerden ABD 80’li ve 90’lı
yılların başında beklentilerin üstünde bir büyüme yakaladı. ABD’deki verimlilik artışı 2004-2007 yılları
arasında yavaşlayarak, 2008-2010 yılları arasında bir canlanma yaşansa da
2011’den beri işgücündeki yıllık ortalama verim artışı binde 5 ile sınırlı
kaldı.
Sözünü ettiğimiz yapay zekâ ve robotik teknolojilerinin iş
hayatına girmesiyle, verimlilikte yeni bir ivme yakalanması bekleniyor. Accenture’ın
2017 tahminlerine göre ABD GSMH’sı 2035 yılına kadar 2 katı artarak %4.6’ya çıkabilir.
McKinsey ise, otomasyon ile birlikte global ekonomideki
büyümenin 2065’e kadar binde 8’den %1.4’e yükseleceğini tahmin ediyor. Bu artış
oranı dünyadaki işgücü rakamlarına indirgendiğinde, 1.1 milyar ek çalışan kadar
işgücü etkisi yapıyor ve bu hesapla toplamda 2.3 milyar global çalışan sayısına
ulaşılıyor.
şubeler revaçta
Robot teknolojilerinin Şubelerde kullanımına geçilmesi
tüketici açısından merak uyandıracak görmeye değer bir deneyim olacaktır. Bu
yolla banka şubeleri yeniden cazibe merkezleri haline gelecektir. Peki ama daha
düşük kanal işletim maliyetleri nedeniyle bugüne kadar binbir emek harcanan şube
dışı kanallara ne olacak diye sorası geliyor insanın.
Şubeler her zaman sıcak müşteri ilişkisi açısından önem
taşıyan, elle tutulan gözle görülen ve marka değerini vurgulayan bir hizmet
kanalı olmuştur. Bankalar açısından şubeler satış, pazarlama, operasyon,
müşteri kazanımı ve müşteri sadakati anlamında büyük önem taşır. Müşteri
açısından ise hizmet aldığı şube personeli tarafından tanınırlık, kişisel/
kurumsal işlemlere ve finansal duruma yönelik bilgilere sahip bir portföy
yöneticisi ile çalışabilme imkanı demektir.
Robotların bankalar açısından satış/ pazarlama, yeni müşteri
kazanımı ve müşteri sadakatini sağlamak anlamında bir katkısı olabileceğini
düşünmüyorum. Robotik bir şube, ancak teknoloji merakı olan müşteri kitlesinden
kazanım sağlayabilir, onun da ne denli sadık hale getirilebileceği tartışılır.
Ancak, şube dışı kanallara mesafeli duran tüketicilere ait
bankacılık işlemlerinin otomasyonuna kayda değer bir katkısı olacağını
söyleyebiliriz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder