Gelişen teknoloji sayesinde, ürün
ve hizmet satın alırken ödeme kuyruğu beklemeye, cüzdanınızı bulmak için
çantanızın derinliklerine inmeye gerek kalmayacak. Nasıl mı?
Örneğin UBER aracınıza
biniyorsunuz, gitmek istediğiniz yere ulaşıyorsunuz. Cüzdanınıza, nakdinize ya
da kartınıza davranmadan ödemeniz bulut üzerinden yapılıveriyor, işlem
makbuzunuz e-posta adresinize otomatik olarak geliveriyor.
Beacon gibi konum bazlı teknolojiler
sayesinde artık garsona sadece isminizi vererek ödemenizi
gerçekleştirebiliyorsunuz. Nakit ya da kartlı fiziksel ödeme çağından akıllı telefonlar
üzerinden gerçekleşen ve check-in ödeme olarak adlandırılan görünmeyen ödemeler
çağına doğru ilerliyoruz. Bu değişim, ödeme süreçlerini arka plana iterek
görünmez hale getiriyor.
Check-in ödemeler işyerleri için de
zamandan tasarruf sağlıyor ve daha az çalışanla operasyonun yönetilebilmesine imkân
tanıyor. Bu sayede maliyetler azalırken, müşteri sadakatini sağlayan ödül
programlarına geçiş yapılabiliyor.
Perakendeciler, konum tabanlı
kablosuz etkileşim teknolojisi beacon ile mağazalarının yakınında bulunan
potansiyel ve mevcut müşterilerine kampanya bilgilendirmesi yapabiliyor, teklif
ve öneriler sunabiliyorlar. Bu yolla müşterilerini mağazaya girerek alışveriş
yapmaya yönlendiriyor, satın alım kararlarını ödül programlarıyla
yönlendirerek, bir sonraki alışverişinde de müşterinin aynı markayı tercih
etmesi için yol gösteriyorlar.
Amazon Go’da Ödemeler
Gerçekten de Görünmüyor
Amazon Go gerçekten büyüleyici
bir ödeme sistemi ve müşteri deneyimi sunuyor. Düşünün ki bir markete
giriyorsunuz, girişte kendinizi cep telefonunuzdaki uygulamanın ürettiği QR kod
aracılığıyla tanıtıyorsunuz. Sonrasında marketten istediğinizi çantanıza alıp
öylece çıkıveriyorsunuz. Sistem, ürünün raftan alındığını ya da yerine
bırakıldığını anlıyor ve siz marketten çıkarken sanal alışveriş sepetinizdeki
ürünlerin toplam fatura tutarını Amazon hesabınızdan düşüyor. Makbuzunu da
dijital olarak gönderiyor.
Bu yeni alışveriş sistemiyle;
kasa, kasada ödeme kuyruğu, ödeme noktası gibi kavramlar terk ediliyor. Amazon
bu sistemi “Just Walk Out Shopping” olarak adlandırıyor. Sistemden
faydalanabilmek için Amazon Go uygulamasının akıllı telefona yüklenmesi ve mağaza
girişlerinde bu uygulamanın kullanılması gerekiyor.
Amazon Go’da hazır kahvaltılıklar,
öğle ve akşam yemekleri gibi taze, al ve çık türünde ürünler satılıyor. Amazon
Go şimdilik sadece Amazon çalışanlarına beta program ile tek bir mağaza ile
ABD’nin Washington eyaletinde hizmet veriyor. 2017’nin sonlarına doğru müşterilerin
kullanımına açılması planlanıyor.
Müşteri Beklentileri
Günümüz tüketicisi, alışverişlerini
ve ödemelerini kendi tarzında ve kendine en uygun şekilde yapmaya oldukça alışkın.
Ve hatta Worldpay tarafından yapılan “Neden Bu Yolla Ödüyorlar” araştırmasına
göre, müşteriler uygun görmedikleri ödeme şekillerine yönlendirildiklerinde %26
oranında bu alışverişi yapmaktan vazgeçiyorlar.
Rapora göre tüketiciler Uber
uygulamasındaki ödeme modelini kolay ve kullanışlı görüyorlar. Alışverişte,
yemekte ya da arkadaşına para gönderirken tüketiciler işlemlerini Uber benzeri
uygulamaları kullanarak yapmak ve her defasında cüzdanlarından kart ya da nakit
aramak istemiyorlar.
Enfes tatların ve çok özel
deneyimlerin peşinde koşan restoran müşterileri bile, lezzet beklentilerinin
yanında hesap ödeme esnasında da kendilerine seçenek sunulmasını tercih
ediyorlar. Bazı müşteriler bildiğiniz klasik “Hesap lütfen!” alışkanlıklarını
sürdürmek, bazıları ise görünmeyen ödeme yöntemleriyle uygulama üzerinden ödemek
istiyorlar.
Peki, İş Sahipleri Ne Yapmalı?
Uber gibi öncü uygulamaları
kullanan ve diğer ödemelerinde de bu konforu talep eden tüketiciler geleceği
şekillendiriyor. Önümüzdeki yıllarda, özellikle hızlı tüketimde görünmeyen
ödemelere doğru bir geçiş olacağı şimdiden söylenebilir.
Kendimden örnek vermem gerekirse;
büyük kahve zincirlerinden olan bir markanın mobil ödeme uygulamasını kullanmaya
başladıktan sonra, birçok alışverişimde elimi çantama atmayacağım günleri umutla
bekler ve bu olanağı sunmayan markaların mağazalarından da bunu yüksek sesle
talep eder oldum. Eminim buna benzer dileklerinizi sizler de müşterisi
olduğunuz dükkanlarda dile getiriyorsunuzdur.
Zamanın ruhunu okuyan ve müşteri
deneyimini önemseyen yenilikçi markalar bu gelişimi dikkate alacaklardır. “Nereden
başlasam?” diyenlere ise kısa ipuçları verelim.
Görünmeyen ödemeler konsepti,
istediğine anında sahip olmaya alışmış ve büyük çoğunluğunu da milenyumluların
oluşturduğu talepkâr tüketici grubu ile ortaya çıkıyor. Bu tüketici grubu
istediği ürünü raftan alırken, rakip mağazaların aynı ürünü ne kadara
sattıklarını kontrol ediyor, karşılaştırıyor. Satın almaya karar verdiği anda hemen
ödeyip gitmek istiyor, kasada kuyruk olduğunda ise ürünü bırakıp çıkıyor.
Dolayısıyla, şu anda aktif
çalışma hayatı içinde olan milenyumluları hedef kitlesi gören işyeri sahiplerinin
bunlara dikkat etmesi şart…
Mobil Teknolojilere Önem Verin, Müşteri Erişiminizi Arttırın.
Dijital teknolojiler ve akıllı telefonlar hayatın vazgeçilmezi. Deloitte’un
2015 yılı “Global Mobil Kullanıcı Araştırması”na göre Türkiye’de 2 kişiden
birinin akıllı telefonu var ve telefonlarımızı 15 dakikada bir yani günde 70
kez kontrol ediyoruz.
Müşterilerinize Yaklaşın, Müşterilerinizle Yakınlaşın. Tüketiciler tüm
gün mobil ortamlardan araştırma, inceleme ve sosyal medya paylaşımları
yapıyorlar. Bu sayede markalar da potansiyel müşterilerinin ilgi alanlarını ve
bulundukları lokasyonları tesbit ederek, bu kitleye uygun ürün ve hizmetleri
önerebilirler.
Markanızı Kulaktan Kulağa Yayın. Facebook, Twitter, Instagram gibi
global sosyal medya ağları aracılığı ile kullanıcılar marka ve alışveriş
tercihlerini günlük olarak ve hiç çekinmeden paylaşıyorlar. Bu paylaşımlar
markanızın ve ürünlerinizin hızla duyulmasını sağlayacaktır.
Havada Karada Müşterinizi Tanıyın. Markalar, üst düzey bir deneyim
sunmak adına müşterilerini her kanalda tanıyabilecekleri merkezi bir veri
tabanı oluşturarak, müşteriye tek tıkla işlem yapabileceği altyapıyı
sunmalıdırlar.
Dolandırıcıları Asla Hafife Almayın. Yeni teknolojiler işleri
kolaylaştırdığı gibi, dolandırıcıların başarı şansını da arttırıyor. Sistem
güvenliği ve müşteri verilerinin gizliliği çok önemlidir. Bir güvenlik açığı
olması halinde markaların yaşayabileceği prestij kaybının telafisinin zorluğu
düşünüldüğünde, baştan tüm olası önlemlerin alınması faydalı olacaktır.
Görünmeyen ödemeler, müşteri
deneyimini arttırmak ve tüketici beklentilerini karşılamak adına, markaların yakın
gelecekte müşterilerine mutlak surette sunacakları bir ödeme modeli haline
gelecek. Özetle, elimizi cebimize
atmayacağımız günler yakın…
Müşterinin
algısı, sizin gerçeğinizdir.
Kate
Zabriskie
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder