Dijital Pazarlama Ajansı “We Are
Social” tarafından yayınlanan 2016 yılı Global Dijital İstatistiklerine göre 79
milyonluk nüfusumuzun;
- %58’ini oluşturan 46 milyon aktif internet kullanıcısı günde ortalama 4 saat 14 dakikasını internette geçiriyor.
- %51’ini oluşturan 40 milyon mobil internet kullanıcısı ise her gün ortalama 2 saat 35 dakika mobil internet kullanıyor.
Ülkemiz, internet kullanımında
Dünya sıralamasında 19.cu sırada yer alıyor ve geçen yıla göre internet
kullanıcı sayımız %10 artmış görünüyor. Ülkemizde 15 yaş altı nüfusun genele
oranının %24 olduğu düşünüldüğünde, internet kullanımının önümüzdeki yıllarda hızlı
bir biçimde artışını sürdüreceğini söyleyebiliriz.
Aerin Lauder
ŞİMDİ TREND MOBİL BANKACILIK
Artan internet kullanımı, self
servis bankacılık işlemlerini de olumlu yönde etkiliyor. Türkiye Bankalar
Birliği’nin (TBB) yayınladığı Haziran 2016 “İnternet ve Mobil Bankacılık
İstatistikleri” raporuna göre son bir yılda;
- İnternet bankacılığı kullanan aktif kullanıcı (*) sayısı %17 oranında ve 2 milyon 643 bin kişi artışla 18,3 milyona ulaştı. Geçen yılın aynı dönemine göre internet bankacılığı toplam işlem adedi %3, toplam işlem tutarı ise %24 arttı. İşlem sayılarında ise aslan payını %50 ile para transferleri alırken %31 ile ödeme işlemleri ikinci sırada yer aldı.
- Mobil bankacılık aktif kullanıcı sayısı %67 oranında ve 6 milyon kişi artarak 15 milyona dayandı.
Mobil bankacılık uygulamaları
sağladıkları olanaklar nedeniyle kullanıcıların gözdesi. Mekândan bağımsız her
yerde kullanılabilir olması, basit ve anlaşılır tasarımlarıyla benim de oyum
mobil bankacılığa.
(*) Son 3 ayda en az bir kez login olmuş
kullanıcılardır.
MODASI GEÇMEYEN ATM’LER
Bankalararası Kart Merkezi (BKM)
raporlarına göre ülkemizdeki ATM sayısı son 1,5 yılda %7 oranında ve 3175 adet
artarak 48.751’e ulaştı. ATM’ler basit ve işlevsel özellikleriyle Bankaların ve
kullanıcıların olmazsa olmazı.
Borç/ fatura ödeme, nakit para
yatırma, havale/ EFT, yatırım işlemleri gibi sundukları pek çok farklı işleme
rağmen ATM’ler ağırlıklı olarak para çekme amaçlı kullanılıyorlar. Yakın
gelecekte, self servis ATM terminallerinin yaygınlaşmasıyla birlikte, self
servis şubelere doğru hızlı bir yönelim olacağını şimdiden öngörmek mümkün.
ATM’lerin internet ve mobil şube
ile birbirlerini tamamlayacak şekilde hizmet vermesi, bankacılık işlemlerini görüntülü
olarak Çağrı Merkezi ile karşılıklı yapabilmek üzere bir altyapı sunması, müşteriye
sözleşme/ dekont/ belge imzalatabilme olanaklarını sunması ve kredi başvuru
işlemlerini teknolojiyle birleştirerek self servis şube konseptine geçişi kolaylaştırması
bekleniyor.
ATM’lerin şimdiden bazı Bankalar
tarafından pilot sürümü devreye alınmış olan kartsız kullanıma olanak verecek
olması, mobil teknolojilerle entegre çalışarak hem güvenli hem de en üst düzey
müşteri deneyimini sağlayacak şekilde hizmet sunabilmeleri şube değişim ve
dönüşümünün en önemli adımlarından olacak.
ŞUBE SAYILARI AZALIYOR
TBB’nin Haziran 2016 tarihli
“Türkiye'de Bankacılık Sistemi Banka, Şube ve Personel Sayıları” raporuna göre,
geçen yılın aynı döneminde 11.276 olan toplam Banka Şube sayısı %2.2 oranında
azalarak 11.029’a geriledi.
Bu tablo, Bankaların maliyet
hassasiyetleri ile kâr odaklı stratejilerinin bir sonucu olarak karşımıza
çıkıyor. Ve doğal olarak self servis bankacılık kanallarının önemi de artıyor.
SELF SERVİS: ODAK NOKTASI
Yukarıda verdiğimiz veri ve istatistiklere
bakıldığında self servis bankacılıktaki fırsatları göz ardı etmek mümkün
değil.
Karmaşık ve katma değeri düşük
olan bankacılık işlemlerinin self servis hizmet kanallarına yönlendirilmesi, Bankaların
pahalı insan kaynağını daha verimli kullanabilmelerini sağlıyor.
Self servis uygulamalar
müşterisine şeffaf, güvenli ve konforlu bir hizmet alanı sunuyor. Kullanıcılar
kendi işlemlerini kendileri gerçekleştirirken, tüm finansallarının kontrolünü
de ele almış oluyorlar.
Klasik bankacılık anlayışında
self servis kanallar ağırlıklı olarak maliyetlerin azaltılmasına yönelik amaçlarla
oluşturulmuşlardı. Bu kanallarda verilen hizmetlerin kalitesi ikinci plandaydı.
Hatırlayacağınız gibi bir dönem Çağrı Merkezi kuyruklarındaki bekleme anonsları
skeçlere ve parodilere sıkça konu olmuştu. İnternet şubelerindeki güvenlik
açıkları nedeniyle sanal banka mağduru haberlerine rastlanıyordu.
Ancak artık Bankaların ürün ve
hizmetlerini klasik bankacılık anlayışının dışında, müşterinin ihtiyacına göre
kendi istediği gibi şekillendirebileceği ve kendisine en uygun self servis
kanalından yürütebileceği esneklikte oluşturmaları gerekiyor. Bu da yepyeni bir
iş modeli kurmak, klasik düşünce sistemini bir kenara bırakarak yenilikçi ve
esnek olmak demek.
Bankalar self servis hizmetleri
tasarlarken, her müşterinin sistemi kendi stilinde kullanabilmesine olanak
tanıyacak bir altyapı kurmalılar. Şöyle ki, akıllı telefonları ele alalım; her
kullanıcı bu telefonları kendi ihtiyacına göre şekillendirebiliyor. Kimi klavye
yerine mesajlarını sesli dikte ederken, bir diğeri merak ettiği her şeyi Siri’ye
soruyor, bir başkası iş toplantılarını görüntülü olarak yapabiliyor ve tüm işlerini
bu ortamdan yürütüyor.
Sözün kısası, yeni dijital dünyada
müşteri kendisine sunulanla yetinmiyor; kendi finansal dünyasının kurallarını kendisi
koymak istiyor. Hangi kanalda hangi işlemleri gerçekleştireceğine, hangi kanal
ve uygulamaya parmak izi, damar tanıma ya da tek kullanımlık şifre türüyle giriş
yapacağına, hangi işleme ne kadar masraf ödeyeceğine ve bilgilendirme
servislerini nasıl kullanacağına kadar tüm kontrolü elinde tutmak, tüm kararlarını
kendi vermek istiyor.
Kendisine sunulan sistemleri dilediği gibi kullanırken sistem güvenliği, uygulama hataları ya da fiziki evrak/ imza gibi süreçlerle yorulmak istemiyor. Karmaşık sistemler/ süreçler yerine, basit ve anlaşılır uygulamalar; dayatmalar yerine seçenekler sunulmasını bekliyor.
Kendisine sunulan sistemleri dilediği gibi kullanırken sistem güvenliği, uygulama hataları ya da fiziki evrak/ imza gibi süreçlerle yorulmak istemiyor. Karmaşık sistemler/ süreçler yerine, basit ve anlaşılır uygulamalar; dayatmalar yerine seçenekler sunulmasını bekliyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder