Tarihte ilk para MÖ 3. yüzyılda bir
Anadolu uygarlığı olan Lydialılar tarafından bulundu. İlk kâğıt para ise 806
yılında Çin’liler tarafından üretilerek kullanılmaya başlandı. Ancak, ödeme
yöntemlerindeki değişimin başlangıcı 1921’de ABD’de Western Union tarafından
çıkartılan ilk kredi kartına dayanıyor. Ülkemizin kredi kartı ile tanışması ise
1968 yılında Dinners Club ile gerçekleşiyor.
Küçük
Başlayın, Büyük Düşünün… Steve Jobs
Ödeme Yöntemleri dönüşüyor
Hızla gelişen internet ve
temassız teknolojilerle birlikte ödeme yöntemleri de bu yöne doğru evriliyor.
Bu evrimleşme, işlem hızı ve kolaylığı sağlarken bir yandan da daha güvenli
sistemlere geçilmesine olanak tanıyor.
Yakın gelecekte cebimizdeki şişkin
cüzdanların yerini Dijital Cüzdanların alacağını ve fiziki kartların ise dijitalleşerek
buluttaki bir veriye dönüşeceğini şimdiden söyleyebiliriz. Hatta öyle ki, bu
değişim aslında başladı bile. Ülkemizde bu alanda uygulama geliştiren ve hizmet
veren birçok Banka ve kuruluş var.
REKABETTE AVANTAJ
Dijital dönüşümün kaçınılmaz
olduğu günümüzde, Bankalar artık sadece marka değeri ya da iyi fiyatlama ile rekabette
avantaj elde edemiyorlar. Müşterinin
talep ve ihtiyaçlarını doğru okuyarak geliştirecekleri katma değerli yeni ürün,
hizmet ve benzersiz müşteri deneyimi ile bu mümkün olabiliyor.
Görünen o ki dönüşümün en etkin
yaşandığı alan Ödeme Sistemleri. Bu noktada,
Banka - Müşteri ilişkisini sağlam bir temele oturtabilmek ve müşteri sadakatini
sağlayabilmek için müşteri verisini iyi kullanabilmek ve katma değerli ürünlere
odaklanmak gerekiyor.
Günümüzde müşteriler günlük faaliyetlerinin
büyük kısmını internet üzerinden gerçekleştiriyorlar. Bu anlamda dijital
cüzdanlar müşterinin talep ve ihtiyaçlarını anlayabilmek ve müşteriye özel
hizmetler sunabilmek açısından oldukça önemli.
Dijital cüzdanların en temel
özelliği kredi kartı, banka kartı, ön ödemeli kart ya da nakit gibi ödeme
araçlarını dijital hale dönüştürmesidir. Ancak tabii ki sadece bununla sınırlı
kalmayıp, sadakat, bütçe, fatura ödeme ve bilet işlemleri gibi fonksiyonları da
içerecek şekilde geniş bir spektrumda hizmet sunulabilmektedir.
BANKA UYGULAMALARI
Ülkemizde Bankalar dijital cüzdan
uygulamalarına 2011’den beri yatırım yapıyorlar. Bu süreçte gelinen noktayı
temel fonksiyonlarıyla aşağıdaki tabloda karşılaştırmalı olarak bulabilirsiniz.
Bankalar dijital cüzdan
uygulamalarını geliştirmeyi sürdürüyor, her geçen gün yeni fonksiyon ve özellikler
duyuruluyor. Kullanımdaki dijital cüzdanların yoğunlaştığı temel fonksiyonlar tablomuzdan
net bir şekilde anlaşılıyor.
Bonus Flash ve fastPay gibi bir
milyon yükleme eşiğini aşmış olan uygulamalar “temassız ödeme, internetten
alışveriş, taksitlendirme ve puan toplama” gibi fonksiyonları aynı anda
barındırıyor. Bu da tüketici açısından
fiziki kart ile gerçekleştirilen fonksiyonların mobil ödemeler için de
kullanabilmesi halinde, dijital cüzdana olan rağbetin artacağının bir göstergesi.
FARK YARATAN DİJİTAL CÜZDANLAR
Bankaların rekabette öne
geçebilmek için, standart fonksiyonların yanında cüzdan uygulamalarına farklı
özellikler de eklediklerini görüyoruz. Kısaca göz atmak gerekirse;
- Para
Kod ile barkod okutularak alışveriş yapılabiliyor. Sinema bileti ya da
fatura ödemelerinde de benzer şekilde cep telefonuna barkod bilgisi okutularak
ödeme işlemleri gerçekleştirilebiliyor.
- Bonus
Flash ile kampanyaların takibi konum bazlı yapılabildiği gibi, kişiye
özel kampanya ve öneriler de mevcut. Ayrıca uygulama içinde taksitli MTV ödeme
menüsü de bulunuyor.
- Yapı
Kredi Cüzdan ile harita üzerinde AVM bazındaki kampanyalar
görüntülenebiliyor. Genel ve müşteriye özel kampanyalar için de ayrı menüler
bulunuyor.
- fastPay
ile ATM’den kartsız para çekme işlemi yapılabildiği gibi üye işyerlerinde
“hands-free” ödeme de mümkün. Uygulama konum bazlı kampanyalar menüsü ile hem
kredi kartı, hem de cüzdan bakiyesinden ödeme imkânlarını da kullanıcılarına
sunuyor.
- Para
Mara yenilikçi özellikler taşıyor; Apple Watch desteği, arkadaşından
para isteme gibi özellikleri barındırıyor. ATM’den kartsız para çekme, ön
ödemeli kart yaratma ve cep telefonlarına TL yükleme gibi fonksiyonlarıyla aslında
bana göre genç jenerasyonu hedefleyen farklı bir uygulama.
DİJİTAL CÜZDAN MOBİL
BANKACILIĞA KARŞI
Gerek ülkemizde ve gerekse diğer
ülkelerde “Dijital Cüzdan” ile “Mobil Bankacılık” uygulamalarının birbirinden
ayrı tutulduğunu görüyoruz. Bu bakış açısı aslında tüketiciye kendini güvende
hissettirecek bir yaklaşım içeriyor.
Zira “Dijital Cüzdan” uygulaması
alışverişte, kampanyaları incelerken ya da kart limit ve işlemlerinizi gözden
geçirirken olur olmaz her yerde kullanılabiliyor. Oysa “Mobil Bankacılık” tüketici
açısından daha mahrem ve herkesle paylaşılmaması gereken bilgiler içeriyor.
Ancak, görüyoruz ki “Dijital
Cüzdan” ile “Mobil Bankacılık” uygulamalarının birleştirilebileceğine ve tek
uygulama altında kullanımına dair tartışmalar sürüyor.
Bana göre belli bir olgunluğa
gelene ve süreçler sadeleşene dek bu iki uygulama birbirinden ayrı şekilde
gelişimini sürdürecek.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder