Benim aklıma üç farklı alt başlık geliyor:
1- Global bir markanın bulunduğu ülkede pazar payı edinmek, payını korumak adına yaptığı çalışmalar
2- Bir markanın faaliyette bulunduğu ülke içinde illere ve ilçelere göre pazarlama taktikleri, ürün ve hizmet seçimleri
3- Sadece tek bir mağazadan/ dükkandan ibaret olan ticari bir işletmenin satış/ pazarlama adına gerçekleştirdiği lokal faaliyetler
Global bir markanın bulunduğu ülkede yaptığı satış ve pazarlama faaliyetlerine güncel örnekler vermek gerekirse;
- Coca Cola'nın adını Koka Kola olarak Türkçeleştirmesi
- Starbucks'ın menüsüne Türk Kahvesi eklemesi
- Mc Donald's, Burger King gibi markaların Türk ağız tadına uygun ve Türkiye'ye özel burgerleri satışa sunmaları
- Nutella'nın üzeri isimli kavanozları
- Domino's Pizza'nın Kumru Pizzası, Kayseri Ateşi Pizzası
gibi örnekleri çoğaltmak mümkün.
Bir milli markanın faaliyet gösterdiği şehre ve lokasyona göre yürüttüğü satış/ pazarlama taktiklerine baktığımızda ise, giyim markalarından, marketlere, mobilya mağazalarından otomobil bayiilerine kadar birçok farklı strateji izlendiğini görebilirsiniz. Örneğin İstanbul'un gözde alışveriş merkezlerindeki mağazaların indirim dönemini kısa tutup, sezonu çabucak açtıklarına şahit olabilirsiniz. Hatta bu konsept mağazalardaki ürünlerin, diğer lokasyonlardaki ürünlerle benzeşmediğini de rahatlıkla söyleyebiliriz.
Şimdi bir de gerçek yerel işletmelerin pazarlamada nasıl harikalar yaratacağını ele alalım ve bu konudaki pazarlama fikirlerini paylaşalım:
- PAZARLAMA PLANI
- Bir pazarlama planı oluşturalım. Hangi tür müşteriyi hedeflediğimizi ve bu müşteriye hangi ürün ve hizmetleri sunmamız gerektiğini tesbit edelim.
- Müşterilerimize ürün ve hizmetlerimizi sunma, anlatma şeklimizi en etkili ve yalın şekilde belirleyelim.
- Hitap ettiğimiz kitleye uygun ve niş ürünler/ hizmetler yaratalım.
- PAZARLAMA MATERYALLERİ
- Öncelikle kartvizitimizi güncelleyelim ve her zaman cebimizde hazır tutalım.
- Güncel bir broşür hazırlayalım. Broşürün hem basılı ve hem de dijital versiyonunu bulunduralım.
- İşimizle ilgili en güncel tasarım altyapısı ile bir internet sitesi oluşturalım.
- Yaratıcı promosyon materyalleri yaptırıp, bunları etkinliklerde dağıtalım.
- KİŞİSEL TANITIM
- Asansörlere tanıtım ilanı asalım.
- Yerel işletmelere giderek kendimizi ve yaptığımız işi tanıtalım.
- Fuar ve etkinliklere katılalım. Hatta mümkünse bu etkinliklerde konuşmalar yapalım.
- POSTA İLE PAZARLAMA
- Bir mektup kampanyası hazırlayalım ve en doğru kampanyayı bulabilmek için örneklemeler yapalım.
- Örnek kampanyalardan aldığımız geri dönüşlere göre en doğru kampanyayı belirleyelim.
- Eski müşterilerimize vereceğimiz indirim, ücretsiz servis gibi özendirici uygulamalarla, onları yeniden kazanalım.
- REKLAM ve SOSYAL MEDYA TANITIMLARI
- Yerel radyo, gazete ve dergilere küçük bütçeli reklamlar verelim.
- Bütçemize göre, yerel bilbordlara ilan vermek, kullandığımız aracın üzerini işimizle ilgili kaplatmak da mümkün.
- Buzdolabı magnetleri dağıtarak iletişim numaralarımızı kolay ulaşılabilir yapalım.
- Facebook, Twitter, Linkedin, Pinterest, Instagram, Google+ gibi sosyal medya mecralarında sayfa açalım ve tanıtımımızı yapalım.
- Yaptığımız işle ilgili internet sayfalarına küçük ilanlar verelim.
- E-POSTA ile PAZARLAMA
- Ürün ve hizmetlerimizle ilgili düzenli e-posta gönderi hizmeti oluşturalım.
- E-posta üyeliğine adresini bırakanlara, indirim veya ücretsiz bir servis sunalım. Böylelikle, e-posta üye sayımızı artıralım.
- Ücretsiz aylık bülten aboneliği oluşturalım.
- ÖDÜL, HEDİYE, KUPON UYGULAMALARI
- Müşterilerimize özendirici kupon uygulamaları yapalım.
- Bir alana bir bedava veya 5.cisi bedava gibi müşteri sadakat yöntemleri geliştirelim.
- MÜŞTERİ DİYALOĞUNU ARTIRMA
- Müşteri memnuniyet anketleri düzenleyelim.
- Müşterilerimizden referanslar alalım.
- Yardım amaçlı faaliyetlere bağışta bulunalım.
- Yerel işletmelerle çapraz olarak ürün/ hizmetlerin karşılıklı duyurulmasını sağlayalım, reklamını yapalım.
- Müşterilerimizin danışmanı olalım.
- Müşterilerimizin özel günlerini hatırlayalım, doğum günlerinde kutlama mesajı gönderelim.
Yerel işletmelerde başarı, müşterilerle ve çevrede çok özel ilişkiler, bağlar kurmakla başlıyor; ama asıl konu işimizi en doğru şekilde yapmaktan geçiyor.
Referans: http://sbinformation.about.com/od/marketingsales/a/101-small-business-marketing-ideas.htm
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder