SANAL ŞUBE BANKACILIĞINA DOĞRU
O kadar iyi olun ki sizi görmezden gelemesinler.
Marc Andressen
Banka
şubeleri, bankalar ve müşteriler açısından daima ana bankacılık kanalı oldu. Ancak
dijital teknolojilerdeki gelişmeler ve hizmet kanallarında artan olanaklar, geleneksel
şubelerin amacını ve kullanım şeklini değiştirdi.
Ülkemizdeki
banka şube sayılarının son iki yılda %4.9 oranında gerilemesi de bunun bir göstergesi.
Müşteriler de Dönüşüyor
Bankalar, müşteri
beklentilerinin yanında kârlılıklarını da koruyabilmek adına dijital kanal hizmetlerine
katma değer eklemek durumundalar. Dijital dönüşüm yolunda müşteriye, banka çalışanlarına,
teknolojiye, veriye ve veri işlemeye ilişkin yaklaşımlar da dönüşüyor.
Örneklemem gerekirse, kişisel bilgilerin korunmasına ve siber güvenliğe verilen
önemin artması da bunların bir sonucu.
ABD bazlı
teknoloji şirketi Cognizant tarafından Kasım 2016’da yayınlanan “Şube Dönüşümü”
adlı raporda Hizmet Mükemmelliği Enstitüsü tarafından 2014 ve 2015’te yapılan müşteri
memnuniyeti sonuçlarına yer verilmiş.
Raporda 2014
ve 2015’te elde edilen sonuçlar karşılaştırılmış;
-
İnternet bankacılığı, kredi kartı, mobil bankacılık ve ATM
hizmetlerinin müşteri memnuniyetine etkisi azalırken,
-
İletişim merkezi, self servis makineler, kişisel müşteri
temsilcisi ve şube hizmetlerinin müşteri memnuniyetine etkisi artmış.
Bu sonuçlara
göre, şube içi müşteri deneyiminin ve müşteri – banka ilişkisinin beklentiler
doğrultusunda iyileştirilmesi şart.
Müşteriler
bankalarını şube lokasyonuna, şube konseptine, şube çalışanlarının uzmanlıkları
ile müsaitlik durumlarına, sundukları ürün ve hizmetlere bakarak seçiyorlar.
Banka
hizmetleri, müşterinin yaş grubuna göre de değişiyor; milenyumlular dijital
kanalları tercih ederken, yaşı daha ileri olan nesiller ve emekliler ise şubelerde
yüz yüze işlem yapmayı istiyorlar. İngiltere Financial Conduct Authority
tarafından Şubat 2016’da yayınlanan “Yaşlanan Nesiller ve Finansal Hizmetler”
adlı raporda, ortalama insan ömrünün uzaması ile birlikte yaşlı nüfusun arttığı
ve bu kitleye olması gereken düzeyde hizmet verilemediği, hatta finansal
hizmetlerde özellikle 65 yaş üzerine yönelik negatif ayrımcılık yapıldığı
vurgulanmış. Rapordaki tespit çok doğru, zira bankada çalıştığım dönemlerde,
özellikle 65 yaş üstü müşterilere mevduat fiyatlarken bu hesaplardaki
mobilitenin düşük olduğunu göz önüne alır, kredi kartı, fatura KMH gibi kredili
ürünleri vermemek için bin dereden su getirirdik. Sigortalı ürünlere gelirsek,
65 yaş üstüne ya hiç satılmıyor ya da satılsa bile çok yüksek primler
isteniyor. Örneğin kayınvalidemin sağlık sigortası için ödediği iki yıllık primle
hallice bir binek otomobil satın alabilirsiniz.
SANAL BANKACILIK
Kişisel
müşteri hizmetinin ön plana çıktığından yukarıda bahsetmiştik. Ancak bu hizmeti
alabilmek için fiziki olarak Şubeye gitmek her zaman mümkün olamıyor tabii. Günümüz
iş dünyasında bile toplantılar artık telekonferans, video konferans gibi
dijital dönüşüme uğramışken, bankacılık hizmeti de neden dönüşmesin?
Artan Şube
maliyetlerini dikkate aldığımızda; dijital bir şube gibi çalışan, güvenli ve yüz
yüze işlem yapılabilen bir platformda bankacılık hizmeti verilemez mi?
Bu amaçla
planlanmış birden çok sanal banka ve şube kavramı var. Chatbot olarak
adlandırılan yapay zekâ ürünü robotlar aracılığıyla, insansız şubelerde self
servis terminaller ya da bilgisayarlar üzerinden sanal bankacılık hizmeti
mümkün. Bunların yanında sanal gerçeklik, arttırılmış sanal gerçeklik gibi teknolojilerin
kullanımı da farklı amaçlara hizmet eder şekilde yaygınlaşacak gibi duruyor.
Yapay Zekâlı Chatbot’lar
İsveç
Bankaları Chatbot’lara yatırım yapıyor. Swedbank’ın Nina’sına Ocak 2017 yazımda
yer vermiştim. Görülen o ki, ülkede yapay zekâlı Chatbot’lar fazlasıyla
benimsenmiş. SEB AB Aida Hanım ile, Nordea Bank Nova Hanım ile benzer çizgide
hizmet veriyorlar. Ayrıca, sanmayın ki
bu hanımlar sadece dış müşterilerin hizmetindeler, banka birimlerine de teknoloji
konusunda danışmanlık ve yardım masası gibi görevleri de bulunuyor.
İsveç dışında
Bank of America Erica ile, Capital One Eno ile chatbot hizmeti veren Bankalar
arasında yer alıyorlar.
Chatbot’lar
ses ya da metin mesajlarıyla bankacılık işlem hizmeti sunan, müşterinin hesap durumuna
ve işlemlerine göre öneriler getirerek yatırım kararlarında onu yönlendiren
akıllı robotlar. Müşteriyi Şubeye gitme derdinden kurtarırken, basit finansal
danışmanlık ile bankacılık işlemlerini de kolaylaştırıyorlar.
İnsansız Şubeler
Alışageldiğimiz
banka şubelerinde müşteri temsilcimizle görüşerek taleplerimizi dile getirir,
parasal işlemler için de gişeden hizmet alırız. Bakalım bu iş sanal şube ile nasıl oluyor?
Gözünüzün
önüne insansız bir şube, müşteri temsilcisi ile video konferans imkânı sunan
bir bilgisayar ve parasal işlemler için de self servis terminalleri getirin. Kredi
almak isteyen bir müşteri video konferans ile müşteri temsilcisine bağlanıyor, görüşüyor
ve kredi şartlarında karşılıklı mutabık kalınıyor. Ekrandaki müşteri temsilcisi
bilgisayarın bağlı olduğu yazıcıya bir başvuru formu ve sözleşme gönderiyor. Müşteri
bunları doldurup, imzalayıp tarayıcıdan geçirerek dijital ortama yüklüyor.
Akabinde kredi değerlendirme süreci skorlama sisteminden anında gerçekleşiyor
ve süreç tamamlanıyor. Kredinin onaylanması halinde müşteri ATM’den parasını
alıyor ya da ödemesi olan kişiye/ kuruma aktarımını sağlıyor.
Bu sistemde,
müşteri temsilcisinin nerede olduğunun aslında bir önemi yok. Özellikle şube
maliyetlerinin azaltılması, şubelerde uzmanlaşmış personelin bulundurulması
gerekliliği gibi zorunluluklar ortadan kalkıyor. Bu sistemler sayesinde işinde
uzmanlaşmış personellerin daha verimli kullanılması da mümkün hale geliyor.
Sanal Gerçeklik
Arttırılmış
gerçeklik (AR), sanal gerçeklik (VR) ve karışık gerçeklik (MR) uygulamaları; sensorlar,
büyük veri, bulut, yapay zekâ ve giyilebilir teknolojilerin entegre olacağı 4. teknoloji
dalgası olarak görülüyor. Bank of America’nın 22 Eylül 2016’da yayınladığı
Gelecek Gerçeklik adlı raporunda; AR, VR ve MR uygulamalarının yeni nesil bilgi
teknolojilerini şekillendireceği ve dijital dünya ile fiziksel dünyanın
birleşiminde köprü olacağı belirtilmiş.
AR ve VR
alanında Bankalar yaptıkları pilot çalışmalarda tüketicilerin şube ve ATM
lokasyonlarını navigasyon yardımı ile bulabilmelerini sağlayan mobil uygulamalar
geliştiriyorlar.
Aynı
yöntemle, Halifax ve Avustralyalı Commonwealth Bank, potansiyel alıcılara özel
bir mobil uygulama geliştirerek, lokasyona yaklaşıldığında gayrimenkule dair
tüm detay bilgileri sağlayacak şekilde müşterilerinin kullanımına sunuyor.
Citibank ve
Fidelity Yatırım Laboratuarları ise veri setlerini görüntülemeyi ve analiz
etmeyi sağlayan gelişmiş bir VR uygulamasını test ediyorlar. Bu uygulama ile yatırım
müşterisi VR başlığı takarak çoklu data setini aynı anda görebilecek, zum yapma
özelliği ile ilgilendiği veriye yakından bakabilecek.
Sanal şube
uygulamalarından chatbot’ların Türk tüketicisine hitab etmeyeceğini
düşünüyorum. Ancak arada bir ekran da olsa yüzyüze işlem yapmaya imkân sağlayan
insansız şube uygulamalarının ülkemizde rağbet göreceğine inanıyorum. Sanal
gerçeklik gözlemlediğim kadarıyla erkek tüketiciye daha çok hitab ediyor, zamanı
geldiğinde borsa ve yatırım dünyasında kullanım alanı bulacağını sanıyorum.
Ayrıca, yukarıda
değindiğim emekli ve yaşlılara yönelik şube ve bankacılık hizmetlerinin de
nasıl dönüşeceğini, teknolojiye uzaktan bakan bu nesillerin dijital dünyaya nasıl
kazandırılabileceğine de bakmak lazım.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder