Marka olmak isteyen KOBİ'lere KOSGEB üzerinden 50 Milyon TL'ye kadar teşvik verileceği 8 Haziran'da ilgili Bakanlık tarafından duyuruldu. Ben de epeydir markalaşma üzerine yazmayı istediğimden, bu gelişmeyi hemen değerlendirdim.
Marka olmak büyük şirketler kadar küçük şirketler için de önemli. Hatta son dönemlerde gözlemlediğimiz gibi büyük dünya markaları, kendilerini küçük şirketler gibi göstererek, tüketicilerin bağımsız markalara verdikleri destekten nasiplerini almaya çalışıyorlar.
Marka olmanın önemi küçük şirketlerin çoğu tarafından bilinse de, gerekçesi bilinmiyor. Marka olmak, sadece logo ve şirketimizin tüketici nezdindeki imajından ibaret değil, diğer bir deyişle "hadi şimdi marka olalım" diyince olunmuyor. Markalaşmak, o şirketin içine işlemiş değerlerinden yola çıkılarak projelendirilmesi gereken bir süreç.
Markalaşma, bir şirketin iş yapma şeklini önce kendinize, sonra ekibinize ve nihayet şirket dışında iletişimde olduğunuz 3. kişilere ve kurumlara tanımlamak ve anlatmak demektir.
Tüketicinin bir markaya bağlanması için kendi değerleri ve inançları ile o markanın imajını bağdaştırması gerekir, bu da tüketicinin marka ile duygusal bir bağ kurması ile gerçekleşir. Bu da daha fazla satışı, farklılaşmayı ve fiyat hassasiyetinin azalmasını beraberinde getirir.
Marka olmak bu açılardan bakıldığında daha üst düzeydeki başarılara giden anahtardır.
Şimdi "nasıl marka olurum?" sorusuna 10 adımda yanıt verelim:
1- MARKANIZI TANIMLAMAKLA BAŞLAYIN
Öncelikle sunduğunuz ürün ve hizmetin pazarda nasıl bir yerde olduğunu ve bunun yanında müşterilerinizin taleplerini ve pazarda neleri eksik gördüklerini araştırın. Yaratacağınız marka işinizi ileriye taşıyabilmeli, müşteri tabanınızla bağlantı kurabilmeli ve sizi rakiplerinizden farklılaştırabilmeli.
2- MARKALAŞIRKEN ŞİRKETİNİZİ KİŞİ GİBİ DÜŞÜNÜN
Şirketlerin de aynı kişiler gibi, karakterleri, inançları, değerleri, amaçları ve hikayeleri olur. Aynı kişilerde olduğu gibi şirketlerde de bu özellikler bütünü, şirketin olaylar karşısındaki duruş ve tavırlarını belirler. Markanızı yaratırken, bunları ihmal etmeyin.
3- İŞİNİZİN GÜÇLÜ YÖNLERİNİ BULUN
Marka olma yolunda şirketinizin en güçlü yönlerini ve kahramanlarını bulup, markanızın kimliğini güçlü olduğunuz bu özellikler üzerine kurun.
4- MARKALAŞMA HEDEFLERİNİZ ARASINDA "MÜŞTERİLERİNİZLE UZUN SÜRELİ İLİŞKİ KURMAK" OLMALI
Müşterilerinizle ilişkilerinizde "tutamayacağınız sözler"den kaçının, müşteri nezdinde güvenilir bir marka olabilmek için her zaman sözünüzün arkasında olun.
5- MARKANIZIN MÜŞTERİLERİNİZLE HEP AYNI TONDA KONUŞMASINI SAĞLAYIN
Müşterileriniz, sizden ürün ve hizmet aldığında neyle karşılaşacaklarını önceden bilmeli ve beklentileri ona göre olmalıdır. Bunları marka imajınızı doğru yöneterek sağlayabilirsiniz.
6- TUTARLI OLMAK İÇİN KENDİNİZİ TEKRAR ETMEKTEN KAÇININ
Markanızın imajını yaratırken vereceğiniz mesajlar sürekli aynı sloganlarla tekrar etmemeli, hepsi birbirini tamamlamalı ve bir bütünü oluşturmalıdır.
7- BÜYÜK MARKALARI TAKLİT ETMEYİN
Günümüz eğilimleri bağımsız, yerel, otantik ve kendine has işletmelerin tüketiciler tarafından tercih edildiğini gösteriyor. Bu dalgadan faydalanmak için kendinize özel ve eşsiz bir marka yaratın, diğer büyük markalara benzemeye çalışmayın.
8- YENİLİKÇİ, CESUR ve CÜRETKAR OLUN
Büyük markalar, büyük organizasyonları ve bürokratik yapıları nedeniyle tüketicilerin beklenti ve ihtiyaçlarını anlamak ve bunları yanıtlamakta genelde ağır kalırlar. Büyük markalar karşısında saf kazanmak ve rekabette öne geçmek için esnek, yeniliklere açık ve yenilikleri uygulamakta cesur olun. İnandıklarınızın arkasında durun.
9- MÜŞTERİ İLETİŞİMİNDE, ÖZELLİKLE KAMPANYALARINIZDA MARKANIZI EZMEYİN
Kampanya düzenlerken markanızın kimliğine uygun şekilde hareket edin. Örneğin sezonda 100 TL'ye sattığınız bir ürünü, sezon ortası indiriminde 35 TL'ye indirdiğinizde fiyatlama konusunda sadık müşterilerinizin size olan güvenini sarsabilir ve sezon içi satışlarınızın bundan etkilenmesi ile karşı karşıya kalabilirsiniz. Üstelik, bu tür uygulamalar müşteri portföyünüzün daha üst gelir grubundan daha alt gelir grubuna doğru kayması ile dahi sonuçlanabilir.
10- MARKALAŞMAK LOGONUZU HER YERE ve HER ŞEYE BASMAK DEĞİLDİR
Marka olmak uzun ve zahmetli bir süreçtir. Müşterilerinizin aklına ve hafızasına güvenin, markanızı her yere ve her şeye basmak yerine, markanızın gizlerini onların keşfetmesine izin verin. Bu şekilde gizli bıraktıklarınızı keşfeden müşterilerinizin bunu kulaktan kulağa "ben keşfettim" diyerek gururla yayacağından emin olun.
Referans:
1- http://www.marketingdonut.co.uk/marketing/marketing-strategy/branding/ten-ways-to-build-a-brand-for-your-small-business
2- http://www.mbaresearch.org/newlaps/PM_10/PM_10_st_PDF.pdf
Marka olmak büyük şirketler kadar küçük şirketler için de önemli. Hatta son dönemlerde gözlemlediğimiz gibi büyük dünya markaları, kendilerini küçük şirketler gibi göstererek, tüketicilerin bağımsız markalara verdikleri destekten nasiplerini almaya çalışıyorlar.
Marka olmanın önemi küçük şirketlerin çoğu tarafından bilinse de, gerekçesi bilinmiyor. Marka olmak, sadece logo ve şirketimizin tüketici nezdindeki imajından ibaret değil, diğer bir deyişle "hadi şimdi marka olalım" diyince olunmuyor. Markalaşmak, o şirketin içine işlemiş değerlerinden yola çıkılarak projelendirilmesi gereken bir süreç.
Markalaşma, bir şirketin iş yapma şeklini önce kendinize, sonra ekibinize ve nihayet şirket dışında iletişimde olduğunuz 3. kişilere ve kurumlara tanımlamak ve anlatmak demektir.
Tüketicinin bir markaya bağlanması için kendi değerleri ve inançları ile o markanın imajını bağdaştırması gerekir, bu da tüketicinin marka ile duygusal bir bağ kurması ile gerçekleşir. Bu da daha fazla satışı, farklılaşmayı ve fiyat hassasiyetinin azalmasını beraberinde getirir.
Marka olmak bu açılardan bakıldığında daha üst düzeydeki başarılara giden anahtardır.
Şimdi "nasıl marka olurum?" sorusuna 10 adımda yanıt verelim:
1- MARKANIZI TANIMLAMAKLA BAŞLAYIN
Öncelikle sunduğunuz ürün ve hizmetin pazarda nasıl bir yerde olduğunu ve bunun yanında müşterilerinizin taleplerini ve pazarda neleri eksik gördüklerini araştırın. Yaratacağınız marka işinizi ileriye taşıyabilmeli, müşteri tabanınızla bağlantı kurabilmeli ve sizi rakiplerinizden farklılaştırabilmeli.
2- MARKALAŞIRKEN ŞİRKETİNİZİ KİŞİ GİBİ DÜŞÜNÜN
Şirketlerin de aynı kişiler gibi, karakterleri, inançları, değerleri, amaçları ve hikayeleri olur. Aynı kişilerde olduğu gibi şirketlerde de bu özellikler bütünü, şirketin olaylar karşısındaki duruş ve tavırlarını belirler. Markanızı yaratırken, bunları ihmal etmeyin.
3- İŞİNİZİN GÜÇLÜ YÖNLERİNİ BULUN
Marka olma yolunda şirketinizin en güçlü yönlerini ve kahramanlarını bulup, markanızın kimliğini güçlü olduğunuz bu özellikler üzerine kurun.
4- MARKALAŞMA HEDEFLERİNİZ ARASINDA "MÜŞTERİLERİNİZLE UZUN SÜRELİ İLİŞKİ KURMAK" OLMALI
Müşterilerinizle ilişkilerinizde "tutamayacağınız sözler"den kaçının, müşteri nezdinde güvenilir bir marka olabilmek için her zaman sözünüzün arkasında olun.
5- MARKANIZIN MÜŞTERİLERİNİZLE HEP AYNI TONDA KONUŞMASINI SAĞLAYIN
Müşterileriniz, sizden ürün ve hizmet aldığında neyle karşılaşacaklarını önceden bilmeli ve beklentileri ona göre olmalıdır. Bunları marka imajınızı doğru yöneterek sağlayabilirsiniz.
6- TUTARLI OLMAK İÇİN KENDİNİZİ TEKRAR ETMEKTEN KAÇININ
Markanızın imajını yaratırken vereceğiniz mesajlar sürekli aynı sloganlarla tekrar etmemeli, hepsi birbirini tamamlamalı ve bir bütünü oluşturmalıdır.
7- BÜYÜK MARKALARI TAKLİT ETMEYİN
Günümüz eğilimleri bağımsız, yerel, otantik ve kendine has işletmelerin tüketiciler tarafından tercih edildiğini gösteriyor. Bu dalgadan faydalanmak için kendinize özel ve eşsiz bir marka yaratın, diğer büyük markalara benzemeye çalışmayın.
8- YENİLİKÇİ, CESUR ve CÜRETKAR OLUN
Büyük markalar, büyük organizasyonları ve bürokratik yapıları nedeniyle tüketicilerin beklenti ve ihtiyaçlarını anlamak ve bunları yanıtlamakta genelde ağır kalırlar. Büyük markalar karşısında saf kazanmak ve rekabette öne geçmek için esnek, yeniliklere açık ve yenilikleri uygulamakta cesur olun. İnandıklarınızın arkasında durun.
9- MÜŞTERİ İLETİŞİMİNDE, ÖZELLİKLE KAMPANYALARINIZDA MARKANIZI EZMEYİN
Kampanya düzenlerken markanızın kimliğine uygun şekilde hareket edin. Örneğin sezonda 100 TL'ye sattığınız bir ürünü, sezon ortası indiriminde 35 TL'ye indirdiğinizde fiyatlama konusunda sadık müşterilerinizin size olan güvenini sarsabilir ve sezon içi satışlarınızın bundan etkilenmesi ile karşı karşıya kalabilirsiniz. Üstelik, bu tür uygulamalar müşteri portföyünüzün daha üst gelir grubundan daha alt gelir grubuna doğru kayması ile dahi sonuçlanabilir.
10- MARKALAŞMAK LOGONUZU HER YERE ve HER ŞEYE BASMAK DEĞİLDİR
Marka olmak uzun ve zahmetli bir süreçtir. Müşterilerinizin aklına ve hafızasına güvenin, markanızı her yere ve her şeye basmak yerine, markanızın gizlerini onların keşfetmesine izin verin. Bu şekilde gizli bıraktıklarınızı keşfeden müşterilerinizin bunu kulaktan kulağa "ben keşfettim" diyerek gururla yayacağından emin olun.
Referans:
1- http://www.marketingdonut.co.uk/marketing/marketing-strategy/branding/ten-ways-to-build-a-brand-for-your-small-business
2- http://www.mbaresearch.org/newlaps/PM_10/PM_10_st_PDF.pdf
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder