7 Şubat 2017 Salı

GÖRÜNMEYEN ÖDEMELER DÖNEMİNE HOŞGELDİNİZ

Gelişen teknoloji sayesinde, ürün ve hizmet satın alırken ödeme kuyruğu beklemeye, cüzdanınızı bulmak için çantanızın derinliklerine inmeye gerek kalmayacak. Nasıl mı?

Örneğin UBER aracınıza biniyorsunuz, gitmek istediğiniz yere ulaşıyorsunuz. Cüzdanınıza, nakdinize ya da kartınıza davranmadan ödemeniz bulut üzerinden yapılıveriyor, işlem makbuzunuz e-posta adresinize otomatik olarak geliveriyor.

Beacon gibi konum bazlı teknolojiler sayesinde artık garsona sadece isminizi vererek ödemenizi gerçekleştirebiliyorsunuz. Nakit ya da kartlı fiziksel ödeme çağından akıllı telefonlar üzerinden gerçekleşen ve check-in ödeme olarak adlandırılan görünmeyen ödemeler çağına doğru ilerliyoruz. Bu değişim, ödeme süreçlerini arka plana iterek görünmez hale getiriyor.

Check-in ödemeler işyerleri için de zamandan tasarruf sağlıyor ve daha az çalışanla operasyonun yönetilebilmesine imkân tanıyor. Bu sayede maliyetler azalırken, müşteri sadakatini sağlayan ödül programlarına geçiş yapılabiliyor.

Perakendeciler, konum tabanlı kablosuz etkileşim teknolojisi beacon ile mağazalarının yakınında bulunan potansiyel ve mevcut müşterilerine kampanya bilgilendirmesi yapabiliyor, teklif ve öneriler sunabiliyorlar. Bu yolla müşterilerini mağazaya girerek alışveriş yapmaya yönlendiriyor, satın alım kararlarını ödül programlarıyla yönlendirerek, bir sonraki alışverişinde de müşterinin aynı markayı tercih etmesi için yol gösteriyorlar.

Amazon Go’da Ödemeler Gerçekten de Görünmüyor

Amazon Go gerçekten büyüleyici bir ödeme sistemi ve müşteri deneyimi sunuyor. Düşünün ki bir markete giriyorsunuz, girişte kendinizi cep telefonunuzdaki uygulamanın ürettiği QR kod aracılığıyla tanıtıyorsunuz. Sonrasında marketten istediğinizi çantanıza alıp öylece çıkıveriyorsunuz. Sistem, ürünün raftan alındığını ya da yerine bırakıldığını anlıyor ve siz marketten çıkarken sanal alışveriş sepetinizdeki ürünlerin toplam fatura tutarını Amazon hesabınızdan düşüyor. Makbuzunu da dijital olarak gönderiyor.

Bu yeni alışveriş sistemiyle; kasa, kasada ödeme kuyruğu, ödeme noktası gibi kavramlar terk ediliyor. Amazon bu sistemi “Just Walk Out Shopping” olarak adlandırıyor. Sistemden faydalanabilmek için Amazon Go uygulamasının akıllı telefona yüklenmesi ve mağaza girişlerinde bu uygulamanın kullanılması gerekiyor.

Amazon Go’da hazır kahvaltılıklar, öğle ve akşam yemekleri gibi taze, al ve çık türünde ürünler satılıyor. Amazon Go şimdilik sadece Amazon çalışanlarına beta program ile tek bir mağaza ile ABD’nin Washington eyaletinde hizmet veriyor. 2017’nin sonlarına doğru müşterilerin kullanımına açılması planlanıyor.

Müşteri Beklentileri

Günümüz tüketicisi, alışverişlerini ve ödemelerini kendi tarzında ve kendine en uygun şekilde yapmaya oldukça alışkın. Ve hatta Worldpay tarafından yapılan “Neden Bu Yolla Ödüyorlar” araştırmasına göre, müşteriler uygun görmedikleri ödeme şekillerine yönlendirildiklerinde %26 oranında bu alışverişi yapmaktan vazgeçiyorlar.

Rapora göre tüketiciler Uber uygulamasındaki ödeme modelini kolay ve kullanışlı görüyorlar. Alışverişte, yemekte ya da arkadaşına para gönderirken tüketiciler işlemlerini Uber benzeri uygulamaları kullanarak yapmak ve her defasında cüzdanlarından kart ya da nakit aramak istemiyorlar.

Enfes tatların ve çok özel deneyimlerin peşinde koşan restoran müşterileri bile, lezzet beklentilerinin yanında hesap ödeme esnasında da kendilerine seçenek sunulmasını tercih ediyorlar. Bazı müşteriler bildiğiniz klasik “Hesap lütfen!” alışkanlıklarını sürdürmek, bazıları ise görünmeyen ödeme yöntemleriyle uygulama üzerinden ödemek istiyorlar.

Peki, İş Sahipleri Ne Yapmalı?

Uber gibi öncü uygulamaları kullanan ve diğer ödemelerinde de bu konforu talep eden tüketiciler geleceği şekillendiriyor. Önümüzdeki yıllarda, özellikle hızlı tüketimde görünmeyen ödemelere doğru bir geçiş olacağı şimdiden söylenebilir.

Kendimden örnek vermem gerekirse; büyük kahve zincirlerinden olan bir markanın mobil ödeme uygulamasını kullanmaya başladıktan sonra, birçok alışverişimde elimi çantama atmayacağım günleri umutla bekler ve bu olanağı sunmayan markaların mağazalarından da bunu yüksek sesle talep eder oldum. Eminim buna benzer dileklerinizi sizler de müşterisi olduğunuz dükkanlarda dile getiriyorsunuzdur.

Zamanın ruhunu okuyan ve müşteri deneyimini önemseyen yenilikçi markalar bu gelişimi dikkate alacaklardır. “Nereden başlasam?” diyenlere ise kısa ipuçları verelim.

Görünmeyen ödemeler konsepti, istediğine anında sahip olmaya alışmış ve büyük çoğunluğunu da milenyumluların oluşturduğu talepkâr tüketici grubu ile ortaya çıkıyor. Bu tüketici grubu istediği ürünü raftan alırken, rakip mağazaların aynı ürünü ne kadara sattıklarını kontrol ediyor, karşılaştırıyor. Satın almaya karar verdiği anda hemen ödeyip gitmek istiyor, kasada kuyruk olduğunda ise ürünü bırakıp çıkıyor.

Dolayısıyla, şu anda aktif çalışma hayatı içinde olan milenyumluları hedef kitlesi gören işyeri sahiplerinin bunlara dikkat etmesi şart…

Mobil Teknolojilere Önem Verin, Müşteri Erişiminizi Arttırın. Dijital teknolojiler ve akıllı telefonlar hayatın vazgeçilmezi. Deloitte’un 2015 yılı “Global Mobil Kullanıcı Araştırması”na göre Türkiye’de 2 kişiden birinin akıllı telefonu var ve telefonlarımızı 15 dakikada bir yani günde 70 kez kontrol ediyoruz.

Müşterilerinize Yaklaşın, Müşterilerinizle Yakınlaşın. Tüketiciler tüm gün mobil ortamlardan araştırma, inceleme ve sosyal medya paylaşımları yapıyorlar. Bu sayede markalar da potansiyel müşterilerinin ilgi alanlarını ve bulundukları lokasyonları tesbit ederek, bu kitleye uygun ürün ve hizmetleri önerebilirler.

Markanızı Kulaktan Kulağa Yayın. Facebook, Twitter, Instagram gibi global sosyal medya ağları aracılığı ile kullanıcılar marka ve alışveriş tercihlerini günlük olarak ve hiç çekinmeden paylaşıyorlar. Bu paylaşımlar markanızın ve ürünlerinizin hızla duyulmasını sağlayacaktır.

Havada Karada Müşterinizi Tanıyın. Markalar, üst düzey bir deneyim sunmak adına müşterilerini her kanalda tanıyabilecekleri merkezi bir veri tabanı oluşturarak, müşteriye tek tıkla işlem yapabileceği altyapıyı sunmalıdırlar.

Dolandırıcıları Asla Hafife Almayın. Yeni teknolojiler işleri kolaylaştırdığı gibi, dolandırıcıların başarı şansını da arttırıyor. Sistem güvenliği ve müşteri verilerinin gizliliği çok önemlidir. Bir güvenlik açığı olması halinde markaların yaşayabileceği prestij kaybının telafisinin zorluğu düşünüldüğünde, baştan tüm olası önlemlerin alınması faydalı olacaktır.

Görünmeyen ödemeler, müşteri deneyimini arttırmak ve tüketici beklentilerini karşılamak adına, markaların yakın gelecekte müşterilerine mutlak surette sunacakları bir ödeme modeli haline gelecek.  Özetle, elimizi cebimize atmayacağımız günler yakın…


Müşterinin algısı, sizin gerçeğinizdir.

Kate Zabriskie