7 Eylül 2016 Çarşamba

Cüzdanlar Dijitalleşiyor


Tarihte ilk para MÖ 3. yüzyılda bir Anadolu uygarlığı olan Lydialılar tarafından bulundu. İlk kâğıt para ise 806 yılında Çin’liler tarafından üretilerek kullanılmaya başlandı. Ancak, ödeme yöntemlerindeki değişimin başlangıcı 1921’de ABD’de Western Union tarafından çıkartılan ilk kredi kartına dayanıyor. Ülkemizin kredi kartı ile tanışması ise 1968 yılında Dinners Club ile gerçekleşiyor.
Dünyada kart ve ödeme sistemleri icat edildiği ilk günden beri, kendini sürekli geliştiren ve yenileyen bir trend takip ediyor. Ülkemizde de bu alandaki en yeni teknolojilerin takibi, kullanımı ve günlük hayatımıza uyarlanması anlamında ödeme sistemlerinin geldiği seviye takdire değer.  Bu nedenle, son günlerin en popüler uygulamalarından olan Pokemon GO’yu kendi ödeme sistemlerine entegre ederek ürün kullanımını arttırmayı hayal eden vizyon sahibi profesyonellerimizin sayısının hiç de az olmadığını düşünüyorum.

Küçük Başlayın, Büyük Düşünün… Steve Jobs

Ödeme Yöntemleri dönüşüyor

Hızla gelişen internet ve temassız teknolojilerle birlikte ödeme yöntemleri de bu yöne doğru evriliyor. Bu evrimleşme, işlem hızı ve kolaylığı sağlarken bir yandan da daha güvenli sistemlere geçilmesine olanak tanıyor.

Yakın gelecekte cebimizdeki şişkin cüzdanların yerini Dijital Cüzdanların alacağını ve fiziki kartların ise dijitalleşerek buluttaki bir veriye dönüşeceğini şimdiden söyleyebiliriz. Hatta öyle ki, bu değişim aslında başladı bile. Ülkemizde bu alanda uygulama geliştiren ve hizmet veren birçok Banka ve kuruluş var.

REKABETTE AVANTAJ

Dijital dönüşümün kaçınılmaz olduğu günümüzde, Bankalar artık sadece marka değeri ya da iyi fiyatlama ile rekabette avantaj elde edemiyorlar.  Müşterinin talep ve ihtiyaçlarını doğru okuyarak geliştirecekleri katma değerli yeni ürün, hizmet ve benzersiz müşteri deneyimi ile bu mümkün olabiliyor.

Görünen o ki dönüşümün en etkin yaşandığı alan Ödeme Sistemleri.  Bu noktada, Banka - Müşteri ilişkisini sağlam bir temele oturtabilmek ve müşteri sadakatini sağlayabilmek için müşteri verisini iyi kullanabilmek ve katma değerli ürünlere odaklanmak gerekiyor.

Günümüzde müşteriler günlük faaliyetlerinin büyük kısmını internet üzerinden gerçekleştiriyorlar. Bu anlamda dijital cüzdanlar müşterinin talep ve ihtiyaçlarını anlayabilmek ve müşteriye özel hizmetler sunabilmek açısından oldukça önemli.

Dijital cüzdanların en temel özelliği kredi kartı, banka kartı, ön ödemeli kart ya da nakit gibi ödeme araçlarını dijital hale dönüştürmesidir. Ancak tabii ki sadece bununla sınırlı kalmayıp, sadakat, bütçe, fatura ödeme ve bilet işlemleri gibi fonksiyonları da içerecek şekilde geniş bir spektrumda hizmet sunulabilmektedir.

BANKA UYGULAMALARI

Ülkemizde Bankalar dijital cüzdan uygulamalarına 2011’den beri yatırım yapıyorlar. Bu süreçte gelinen noktayı temel fonksiyonlarıyla aşağıdaki tabloda karşılaştırmalı olarak bulabilirsiniz.


Bankalar dijital cüzdan uygulamalarını geliştirmeyi sürdürüyor, her geçen gün yeni fonksiyon ve özellikler duyuruluyor. Kullanımdaki dijital cüzdanların yoğunlaştığı temel fonksiyonlar tablomuzdan net bir şekilde anlaşılıyor.

Bonus Flash ve fastPay gibi bir milyon yükleme eşiğini aşmış olan uygulamalar “temassız ödeme, internetten alışveriş, taksitlendirme ve puan toplama” gibi fonksiyonları aynı anda barındırıyor.  Bu da tüketici açısından fiziki kart ile gerçekleştirilen fonksiyonların mobil ödemeler için de kullanabilmesi halinde, dijital cüzdana olan rağbetin artacağının bir göstergesi.

FARK YARATAN DİJİTAL CÜZDANLAR

Bankaların rekabette öne geçebilmek için, standart fonksiyonların yanında cüzdan uygulamalarına farklı özellikler de eklediklerini görüyoruz. Kısaca göz atmak gerekirse;

-      Para Kod ile barkod okutularak alışveriş yapılabiliyor. Sinema bileti ya da fatura ödemelerinde de benzer şekilde cep telefonuna barkod bilgisi okutularak ödeme işlemleri gerçekleştirilebiliyor.

-    Bonus Flash ile kampanyaların takibi konum bazlı yapılabildiği gibi, kişiye özel kampanya ve öneriler de mevcut. Ayrıca uygulama içinde taksitli MTV ödeme menüsü de bulunuyor.

-      Yapı Kredi Cüzdan ile harita üzerinde AVM bazındaki kampanyalar görüntülenebiliyor. Genel ve müşteriye özel kampanyalar için de ayrı menüler bulunuyor.

-     fastPay ile ATM’den kartsız para çekme işlemi yapılabildiği gibi üye işyerlerinde “hands-free” ödeme de mümkün. Uygulama konum bazlı kampanyalar menüsü ile hem kredi kartı, hem de cüzdan bakiyesinden ödeme imkânlarını da kullanıcılarına sunuyor.

-   Para Mara yenilikçi özellikler taşıyor; Apple Watch desteği, arkadaşından para isteme gibi özellikleri barındırıyor. ATM’den kartsız para çekme, ön ödemeli kart yaratma ve cep telefonlarına TL yükleme gibi fonksiyonlarıyla aslında bana göre genç jenerasyonu hedefleyen farklı bir uygulama.

DİJİTAL CÜZDAN MOBİL BANKACILIĞA KARŞI

Gerek ülkemizde ve gerekse diğer ülkelerde “Dijital Cüzdan” ile “Mobil Bankacılık” uygulamalarının birbirinden ayrı tutulduğunu görüyoruz. Bu bakış açısı aslında tüketiciye kendini güvende hissettirecek bir yaklaşım içeriyor.

Zira “Dijital Cüzdan” uygulaması alışverişte, kampanyaları incelerken ya da kart limit ve işlemlerinizi gözden geçirirken olur olmaz her yerde kullanılabiliyor. Oysa “Mobil Bankacılık” tüketici açısından daha mahrem ve herkesle paylaşılmaması gereken bilgiler içeriyor.

Ancak, görüyoruz ki “Dijital Cüzdan” ile “Mobil Bankacılık” uygulamalarının birleştirilebileceğine ve tek uygulama altında kullanımına dair tartışmalar sürüyor.


Bana göre belli bir olgunluğa gelene ve süreçler sadeleşene dek bu iki uygulama birbirinden ayrı şekilde gelişimini sürdürecek.