3 Mart 2016 Perşembe

Sosyal Medyada Markalaşma


Bir markanın akılda kalabilmesi için istatistiklere göre kişinin o marka ile en az 6-7 kez karşılaşmış olması gerekiyor.  Markanız; mevcut ve potansiyel müşterilerinizle, markanızın sempatizanlarıyla ya da markanızı hiç duymamış kişilerle her temas ettiğinde onların üzerinde bir izlenim bırakıyor. Bu izlenim olumlu, olumsuz ya da nötr olabiliyor. 

Oysa ki, bizim hedefimiz markamızla her karşılaşmanın karşı tarafta olumlu ve daima hatırlanmaya değer bir imaj bırakması.

Peki ama bunu sosyal ve dijital ortamlarda nasıl yapacağız? İşte bu yazımızda bunun yanıtını arayacağız.


1-Tutarlılık
Sosyal Marka için tutarlılık en önemli hususlardan biri. Ancak, yanlış anlaşılmaması için altını çizmeliyim ki, tutarlılık sıkıcı olmak demek değildir. Çok basit anlatmak gerekirse tutarlılık; Sosyal Medyada markanızın kimliğini, ne yaptığını ve dünyaya bakış açısını her söyleminizde aynı tarz ve stilde yansıtmanızdır.

Tabii ki, iletişim kurduğunuz kitleye göre söylemleriniz değişebilir, ancak kullandığınız ton daima temel tutarlılık ölçütünüzle uyumlu, gerçek ve şeffaf olmalıdır. Gerçek ve şeffaf olmanın kahvaltıda yediklerinizi paylaşmak olmadığını, farklı kitlelerle markanızın onlara yönelik yüzünü ve faaliyetlerinizi azami ölçüde paylaşmak olduğunu lütfen not ediniz.

2-İlgi ve Uygunluk
İlgi ve uygunluk, markanızın takipçileri ile kurduğunuz iletişimin insani boyutta ve anlaşılabilir olmasıdır. Sosya Medya ortamında iletişim kurduğunuz kişilerle gerçek bir insan tonunda  ve onların anlayabileceği dilden konuşmanız; markanızın sempatik, ilham veren ve takip edilen olmasını sağlayacaktır.

3-Güven
Takipçilerinizin ve sosyal medya topluluğunun markanıza güvenmesi belli bir zaman alacaktır. Bu süreç, önce gözlem, sonra markanızı izlemek ve kalıcılığını/ tutarlılığını kontrol etmek ve sonrasında takip etmeye değip değmeyeceğine karar vermekten geçecektir. Zira, her takipçi aslında size zamanından vererek bir yatırım yapmaktadır. Dolayısıyla bu yatırımını doğru bir biçimde yapabilmek için markanızı bu aşamalardan geçerek değerlendirecektir.

Sosyal ve dijital ortamlarda marka yönetiminizi yaparken yukarıdaki bu üç maddeyi gözönünde bulundurmanızın yarar sağlayacağını siz de göreceksiniz.

Dijital ve Sosyal pazarlama  mevcut süregelen marka yönetimi yöntemlerini değiştiriyor ve hatta değiştirdi bile denebilir. Yeni dönemde "Müşteri Deneyimi" markanın en önemli özelliği haline geliyor. Zira, marka dediğiniz şey yeni dijital dünyada sadece logo, logo renkleri ve büyülü pazarlama kelimelerinden ibaret değil. 

Yeni dijital ve sosyal dünyada markalaşmak demek; ilham veren olmak, kimsede görülmemiş orijinal içeriklerle iletişim kurabilmek, online toplulukla aynı anda online olmak, iletişimi kurumsal dille değil sosyal medya diliyle sağlamaktır. 
Markanız için "önce müşteri" düsturunun yanına bir de "mobil düşün" mottosunu eklemelisiniz. Mobilin hızlı gelişimi ile birlikte müşterilerin de artık mobil olduğunu unutmamalısınız.

Marka liderleri için teknolojideki gelişimlerle birlikte bu çılgın Twitter, Facebook, Instagram vs çılgınlığına ayak uydurmak zor olsa da; dünyanın bu yöne doğru evrildiğini ve bunlardan kaçamayacağımız  ortada.

Markanızın sosyal medya ayağını oluşturmanın dayanılmaz hafifliği karşısında size önerim, sosyal medya marka yönetiminizi yıllardır uyguladığınız klasik yöntemlerle değil, yeni sosyal dünyanın gerektirdiği strateji ve taktiklere göre yapmanızdır. 

Klasik yöntemler derken, markanızın sosyal medya sayfalarını yorumlara kapatmak, yorumları 4-5 kademe iç onaylarınız sonrası yayınlamak ve benzeri hiyerarşilerden bahsediyorum. Oysa ki, yeni dijital dünyanın buna vakti yok, hayat orada çok hızlı ve dinamik...  

Yeni dünyada, marka ve kurumlar süslü kurumsal söylemlerin ve şık, sevimli broşürlerin arkasına saklanamayacaklar. Bugünün kurumsal marka iletişimi gerçek ve saf olmalı. Neticede, sosyal medya ortamında herşey mükemmel değil, olması da gerekmiyor. Sözlerde ve görsellikteki mükemmelliği ararken kaybedeceğiniz zamana bu ortamda tahammül yok. 

Bu yukarıda saydığım nedenlerle, sosyal medyada markanızı yönetirken aşağıdaki aksiyonları almış olmanız gerekiyor:
- Kurumsal/ Kişisel Markanızı pazarda nasıl konumlandıracağınızı tesbit etmiş olmak. 
- Niyetinizden, hedeflerinizden ve vizyonunuzdan emin olmak.
- Sosyal ve dijital ortamlarda paylaşacağınız içerikler, iletişim ve kimliğinizle ilgili somut bir plan oluşturmak.
- 7/24 işlerliği olan entegre bir dijital pazarlama platformu yaratmak

Özetle, eğer bugüne kadar markanızla ilgili herhangibir sosyal medya hesabı açmadıysanız, şimdi tam sırası. Yukarıdaki konularda ev ödevlerinizi yaparak ve kendinizi bir profesyonelin eline teslim ederek bu yolda ilerleyebilirsiniz.

"Ama markamız zaten sosyal medyada ama iyi yönetilmiyor" diyorsanız gene tavsiyem aynı... Sil baştan dijital medya stratejisi belirleyerek ilerlemek çok yerinde olacaktır.

Bu konularda yardım ve desteğe ihtiyaç duyarsanız, benimle iletişim kurabilirsiniz.
Elif Bilge Eder - elif@sederreklam.com 


Referanslar:
1.http://themarketingnutz.com/2016/03/how-to-build-your-brand-using-social-media-and-digital-marketing-in-2016/?utm_campaign=mktgnutz&utm_medium=social&utm_source=twitter&utm_content=1456929954 
2. http://www.entrepreneur.com/article/235596
3. http://www.socialmediaexaminer.com/create-social-media-images-to-support-your-brand/
4. http://www.pammarketingnut.com/2013/12/social-media-branding-agency-16-tips-to-create-a-consistent-relevant-trusted-social-brand/