20 Ocak 2016 Çarşamba

Sosyal Medya Pazarlama Trendleri 2016


Sosyal Medya meraklıları arttıkça; sosyal medya mecraları da, bu alanda yapılan ticari çalışmalar ve yatırımlar da artıyor. Aslında hepsi birbirini tetikliyor, kullanıcı sayıları çığ gibi büyürken, internetin mobil ortam kullanımı da giderek ön plana çıkıyor.

Sosyal Medya trendlerini anlayabilmek açısından birkaç istatistiğe bakmanın faydalı olacağını düşündüm ve aşağıda çarpıcı olanları paylaştım. Bu istatistiklerle ilgili linkleri yazının sonunda referanslar bölümünde bulabilirsiniz.

A- SOSYAL MEDYA İSTATİSTİKLERİ

Global Web Index'in 2015 ilk çeyrek raporuna göre, en "havalı" Sosyal Medya ağ ve uygulamaları aşağıdaki gibi sıralanmış;

1 -  Facebook
2 -  YouTube
3 -  Pinterest
4 -  Instagram
5 -  Twitter
6 -  Facebook Messenger
7 -  Google+
8 -  WhatsApp
9 -  Snapchat
10- Tumbler

Gene Global Web Index tarafından 2015'in ikinci çeyreği için yapılmış bir başka araştırmaya göre Dünya nüfusunun;

- %42'si internet kullanıyor.
- %29'unun bir sosyal medya hesabı bulunuyor.

SimilarWeb'in yayınladığı bir raporda, Masastü Sosyal Medya trafiği içindeki e-ticaret işlemlerinin dağılımı aşağıdaki gibi veriliyor;


- Evlilik %11.38
- Giyim %6.4
- Antika ve Koleksiyon %5.88
- Etnik ve Dini %5.63
- Mücevher ve Takı %4.91
- Yayınlar %4.17

Smart Insight'ın Pazarlama Yöneticileri arasında yaptığı araştırmada ise, Sosyal Medya %33 ile %19 Görüntülü Reklam ve %23 Online PR'ın önünde yer alıyor.

B- SOSYAL MEDYA 2016  TRENDLERİ 

İnternet ve Sosyal Medya ile ilgili teknolojik gelişmeleri yakından takip etmek her zaman en önem verdiğimiz işlerden biri olmalı. Zira, yeni teknolojilerin bize sunduğu keşfedilmemiş alanları ve imkanları kullanarak bir ilke imza atmak şirketinizin pazar payını arttırmak anlamında size fırsat ve avantajlar sunabilir. 

Diğer yandan; tek işi E-Ticaret olan çoğu şirket teknolojiyi takip etme, uygulama ve öngörme konusunda en üst düzeyde iken, işin "business" ve "operasyonel etkinlik" tarafına yeterli ölçüde eğilmediklerinden karlılık anlamında zorlandıklarını gözlemliyoruz. Benzer şekilde, klasik perakendeci anlayışı ile E-Ticaret'e bulaşan şirketler ise, doğru teknolojilere yatırım yapamamaları veya know-how eksiklikleri nedeniyle hedefledikleri başarıyı yakalayamıyorlar.

Bu ikilemden bir ders çıkartarak, sözü Sosyal Medyaya getirmek istiyorum... Sosyal Medya pazarlama trendlerini takip ederken de, şirketlerin benzer hatalara düşmemesini tavsiye ediyorum. Özetle, "teknoloji"yi ön plana alıp, "business" tarafını bir köşeye atmak ya da tam tersini yapmak yerine tüm karar süreçlerimizde bir denge oluşturmak gerekiyor. 

Bu dengeyi kurarken dikkat edilmesi gerekenler ise; ürünlerimizin ve markamızın hedeflediği müşteri kitlesini, hem bugünün ve hem de yarının tüketicilerine ulaşabileceğimiz doğru satış/ pazarlama kanallarını tesbit etmek ve hedef müşteri profillemesini en isabetli biçimde yapmak olmalıdır. Bu önemli kararları netleştirdikten sonra hangi teknolojinin bizi hedefimize ulaştırabileceğine dair daha doğru bir sonuca ulaşabiliriz.

i) Pazarlama Otomasyonu

Her tür satış/ pazarlama kanalının elimizin altında olduğu günümüzde, her içeriğin ayrı ortamlarda ve doğru kitle ile buluşacak şekilde mevcut / potansiyel müşterilerimize ulaştırılabilmesi ve bunun doğru zamanlama ile hatasız yönetilebilmesi neredeyse imkansız gibi. Oysa, online varlığınızı stratejileriniz çerçevesinde sürdürmek ve tüm online platformları birbiriyle bağlantılı şekilde yönetebilmek için işinize uygun bir "pazarlama otomasyon yazılımı"ndan faydalanabilirsiniz.

Pazarlama otomasyonu, şirketlerin pazarlama faaliyetlerini/ iş akışlarını kolaylaştıran, otomatize eden ve ölçen yazılım teknolojisine verilen isim. Bu sayede şirketler satış/ pazarlama operasyonlarını etkin yönetebilmekte ve gelirlerini daha hızlı arttırabilmekteler.

Pazarlama otomasyonu hangi unsurlardan oluşuyor derseniz, hızlıca bahsetmek isterim;
Öncelikle bu yapıya geçiş için müşteri veritabanı ve CRM (Customer Relationship Management) altyapınızın bulunması gerektiğini hatırlatayım.
Pazarlama otomasyonu farklı sosyal medya mecralarındaki kampanyalarınızın yönetimini/ kampanya performansının ölçülebilmesini, toplu e-posta / SMS gönderimlerinizin otomatize edilmesini sağlarken, sosyal platformlardan akan verilerle size en uygun potansiyel müşterilerin belirlenmesi, müşteri memnuniyetinin ölçümlenmesi, müşteri geri bildirimlerinin raporlanması gibi süreçleri de kolayca yürütmenizi sağlıyor.

ii) Fikir Babası Markalar

Fikir Babası Marka olmak, tüketicinin gözünde piyasayı yönlendiren, trendleri takip ederek onları en kısa zamanda kendi ürün ve hizmetlerine uyarlayan markaları temsil ediyor. Markanızı tüketicinin ve müşterilerinizin gözünde böyle bir skalada konumlandırmayı başarırsanız, markanıza olan güven ve inancın arttığını ve bunun satış performansınıza da yansıdığını göreceksiniz.

Bunu sağlayabilmek adına, LinkedIn veya Blog benzeri sosyal medya ortamlarında kendi iş alanınızla ilgili gelişmeleri anlatan yayınları paylaşabilir, bu yayın linklerini kayıtlı müşteri veritabanınıza e-posta olarak iletebilirsiniz. Hatta bunu düzenli hale getirerek bir çeşit bilgi bülteni imajı da kazandırabilirsiniz. 

Bu tür çalışmalar, marka değerinize ve tüketicinin bakış açısına çok kıymetli katkılar yapacaktır.

iii) Yeni Sosyal Medya Kanalları

Yeni Sosyal Medya kanallarını görmezden gelmeyiniz, zira her sosyal medya uygulaması birbirinden farklı zevklere ve anlayışlara sahip gruplara hitap ediyor. Gözden kaçırdığınız her platformun, yok saydığınız bir potansiyel müşteri kitlesi demek olduğunu unutmayınız!

Geçmişte ihmal ettiğiniz yeni Sosyal Medya platformlarını da kapsayarak işe koyulabilirsiniz... Pinterest ve Instagram'a 2015'de dahil olduysanız, şimdi sıra Snapchat ve Periscope olmalı... 

iv) Platforma Uygun İçerik

Her Sosyal Medya platformunun kendine has özellikleri ve kuvvetli yanları bulunuyor. İçeriklerinizi oluştururken, platforma uygun düşünmek ve özellikle 2016 için ön plana çıkan Snapchat ve Periscope gibi platformlara aynı Twitter'da olduğu gibi anlık/ güncel  içerikler hazırlamak gerekiyor. İçeriklerin aşırı "pazarlama" kokmaması ve takipçilerin işine yarayabilecek bilgileri de içermesi önem taşıyor.

v) Bütünleşmiş İçerik

Pazarlama amacıyla kullandığınız Sosyal Medya platformlarındaki içeriklerinizde aynı dili konuştuğunuzdan ve tüm içeriklerinizin birbiriyle örtüştüğünden, bütünleştiğinden emin olmalısınız. Bunu sakın "her platformda aynı içeriği ve aynı metni paylaşın" şeklinde algılamayın. 

İçerikleriniz ve metinleriniz platforma uygun/ özgün hazırlanmalı ve hedeflerinize yönelik mesajları içermelidir. Böylece, pazarlama açısından kanal önceliklendirme ve kanallar arasında yönlendirme yapabilme imkanınız oluşacaktır.

Sosyal Medyanız bol olsun:)



Referanslar:
http://www.business2community.com/social-media/social-media-marketing-5-inspired-2016-strategies-business-needs-try-01427072#mXirT7Htvsxk8JC1.97
http://www.socialmediaexaminer.com/2016-social-media-marketing-predictions-from-the-experts/
http://www.crmhaber.com.tr/pazarlama-otomasyonu-uygulamalari-salesmanago-ve-intercom-io/
http://www.capterra.com/marketing-automation-software/#infographic
http://www.socialmediatoday.com/social-networks/sarah-snow/2015-09-22/2015-state-social-media-marketing-infographic