2 Aralık 2015 Çarşamba

Sosyal Medya Zekası

Sosyal Medya günlük hayatımıza o kadar girdi ki "bu işin de zekası mı olur canım?" dedirtiyor.  

Biz bireysel kullanıcılar için sosyal medya basit gibi görünse de,  kurumlar ve markalar için bu işin içine akıl katmak şart. 

Sosyal Medya Zekası analitik gereçlerle sosyal ağları izleyerek, kullanıcıların ortak eğilimlerini, beklenti ve ihtiyaçlarını sentezleyerek anlamlı veriler ortaya koymak olarak tanımlanabilir.  Bu analizlerin yapılabilmesi için sosyal medya kullanıcılarının izni şart.

Sosyal Medya eğilimlerinin ölçümlenebilmesi, analiz edilebilmesi için büyük veri gruplarının, metin mesajlarının, kişi ve gruplar arası etkileşimlerin izlenmesi, belli analitik kriterler çerçevesinde özet sonuçlar ortaya çıkartılması gerekiyor. Sosyal Medyanın birçok milletten, birçok dilden, birçok kısaltma ve yazım hatalarıyla dolu olduğunu da unutmayalım, bunlar da verilerin analizinin ne ölçüde zor olabileceğinin bir göstergesi tabii ki...

Sosyal Medya eğilimleri günümüzde, hükümetler ve iş dünyası açısında büyük önem taşıyor. Arap Baharı, Gezi Eylemleri ve benzeri büyük toplumsal hareketlerde Sosyal Medyanın gücünü gördük, yaşadık. Kısaca yorumlamak gerekirse, Sosyal Medyayı hızlı bir biçimde okumak ve buna göre pozisyon alabilmek kritik bir süreç. 

Benzer şekilde iş dünyası da bundan payını alıyor. Özellikle büyük uluslararası ve ulusal markalar ürünleriyle ilgili yapılan yorumları çok yakından takip etmek ve bu sonuçlara göre marka ve ürünlerini konumlandırmak zorunda kalıyorlar. Zira, Sosyal Medya markanızdan bağımsız yazılan çizilen bir ortam... Tabii bu durum reel dünyada marka olan ünlü kişiler için de geçerli. Onlar da Sosyal Medya'da rezil de olabilir, vezir de... 

Sosyal Medya aslında "en büyük fokus grup" olarak değerlendirilebilir. Konvansiyonel yöntemlerle ve eski düzen çerçevesinde kontrolü pek de mümkün olmayan çok büyük bir grup. 

Bu nedenle "Sosyal Medya Zekası" giderek değer kazanıyor, ancak bunu doğru yönetmek, doğru yer ve zamanda kullanmak da önemli. "Sosyal Medya Zekası"nın kullanım alanlarını örneklemek gerekirse;
  • GE'nin Virgin Havayolları ile düzenlediği "Sosyal Havayolu" çalışması sayesinde şirketin twitter takipçileri arasında hashtag'ler aracılığı ile tüketici görüşleri alındı. Alınan görüşler içinde o güne dek hiçbir yerde paylaşılmamış yeşil havayolu konulu pek çok fikir de geldi. Bunun bir benzeri de aynı uçakta seyahat eden yolcuların belli bir hastag üzerinden kendi aralarında haberleşebilmeleriydi. Böylece havayolu; müşterilerinin aldıkları hizmetle ilgili fikir ve düşüncelerini daha kontrollü bir ortamda paylaşılmasını sağlayarak ileriye yönelik sorun ve şikayetleri ortadan kaldırmış oldu.
  • Rakip şirketin çalışanlarını Linkedin üzerinden takip ederek ve çalışanların yeni proje paylaşımlarına bakarak gereken önlem alınabilir, işe alım ilanlarından hangi alanda büyümek istedikleri ve yatırımları önceden öğrenme şansı yakalanabilir.

Özetle; "Sosyal Medya Zekası", "Büyük Veri"nin analizi ve bu analizlere göre proaktif önlemlerle hedef kitlenizi etkileyebilme, markanızı/ ürünlerinizi ön plana çıkartabilme ve satış/ pazarlama yapabilme sanatıdır.
 

Referanslar:
https://en.wikipedia.org/wiki/Social_media_intelligence
http://www.mckinsey.com/insights/high_tech_telecoms_internet/how_social_intelligence_can_guide_decisions
http://jodischneider.com/pubs/ekaw2012.pdf
http://www.pwc.com/us/en/technology-forecast/2012/issue1/features/feature-mining-social-media-intelligence.html
https://www.brandwatch.com/2015/02/marketing-understanding-social-media-intelligence-stack/
http://elifbilgeeder.blogspot.com.tr/2013/04/buyuk-veri-nedir.html